VOX\VOCES, eenstemming\meerstemmig legt de relatie tussen eenstemmige muziek en polyfonie onder een kristallijnen lens. Er valt heel wat te spotten, want al sinds de 12de eeuw laten zangers en componisten zich door eenstemmige melodieën inspireren. Het panorama van VOX\VOCES strekt zich uit tot de 17de eeuw: goed voor meer dan 500 jaar muziek en meer dan 30 generaties muzikale makers!
Wie gaat graven in polyfone parels ontdekt wonderlijke grondvesten. Want aan de basis van meerstemmige constructies liggen de meest uiteenlopende melodieën, van populaire meefluitdeuntjes tot meanderend gregoriaans. Volkswijsjes durven zelfs op te duiken in meerstemmige devotieliederen en complexe polyfone missen – zoals Jacob Obrechts Missa Scaramella. Maar ook liturgische gezangen laten zich uitstekend vermommen. Polyfonisten gebruikten gregoriaanse melodieën vaak als cantus firmus: het ‘stevige gezang’ waarop of waarrond nieuwe stemmen werden gekneed. Nu eens laat een melodie zich makkelijk herkennen, dan weer verbergt ze zich tussen belendende partijen. Dat noopte wel eens tot scepticisme en kritiek. In de 16de eeuw borrelde het tot in de hoogste religieuze echelons toen het Vaticaan ermee dreigde meerstemmigheid te bannen. Gelukkig was er Giovanni Pierluigi da Palestrina, die met een mis van pauselijke allures niet enkel ‘redder van de polyfonie’ maar ook boegbeeld van de Italiaanse hoogrenaissance werd.
Stof genoeg voor Laus Polyphoniae 2024: tientallen concerten die samen een likkebaardlekker proeversbord voorschotelen. Ook dit jaar zochten én vonden we de perfecte match tussen uitvoerders en repertoire. Opwindende talenten en boeiende eminenties staan te trappelen om aan de slag te gaan met historische bronnen, zoals de Codex Calixtinus, de Basevi Codex en Heinrich Isaacs levenswerk Choralis Constantinus. Gevestigde waarden als Huelgas Ensemble, Stile Antico, Cappella Pratensis en Vox Luminis flankeren jonge ensembles als The Gesualdo Six en Diskantores. We zoemen fier in op Vlaams talent met graindelavoix, Utopia en Dionysos Now! maar brengen ook het kruim van de internationale oudemuziekscene in stelling, inclusief Cut Circle (VS), Sollazzo Ensemble (FR/CH), PER-SONAT (DE), The Binchois Consort (VK), Cantoría (ES) en AUXantiqua (DE).
VOX\VOCES is ook een ode aan de verstrengeling van uitvoeringspraktijk en onderzoek die ons festival-DNA kleurt. Vorsers van de universiteiten van Stanford (VS), Glasgow (VK), Linneaus (SE) en Leuven verdiepten zich in de relatie tussen een- en meerstemmigheid en prikkelden de geesten van eeuwig nieuwsgierige vertolkers. De Alamire Foundation, internationaal centrum voor de studie van de muziek in de Lage Landen, speelde een sleutelrol met The Sound of Music: een project dat strategisch basisonderzoek (FWO) naar de band tussen gregoriaans en polyfonie mogelijk maakt en zo nieuwe bruggen bouwt tussen erfgoed en creatie – van eigentijdse muziekarcheologie tot hedendaagse klankinstallatie.
De nieuwe editie van Laus Polyphoniae vindt plaats van 22 tot 31 augustus 2025, met als thema Ars Antiqua/Nova/Subtilior. Verwacht u aan de knapste polyfonie uit de tijd van de kathedraalbouwers (1140-1440).
Laus Polyphoniae is het jaarlijkse zomerfestival georganiseerd door AMUZ (Festival van Vlaanderen Antwerpen) en gewijd aan de muziek van de middeleeuwen en renaissance. Sinds zijn ontstaan in 1994 is het festival uitgegroeid tot het enige en grootste festival wereldwijd dat zich dermate toelegt op het Europese erfgoed van de polyfonie. Laus Polyphoniae huldigt daarbij steeds het centrale motto van AMUZ: Historically Informed Performance (HIP). Die band met de wetenschappelijke wereld, een constante voedingsbodem, zorgt ervoor dat AMUZ in het Europese kunstenlandschap bekend staat als gedegen muziek- en kenniscentrum. Naast internationaal gerenommeerde artiesten focust Laus Polyphoniae ook op jong aanstromend talent met o.a. de International Young Artist’s Presentation.
De muziek treedt in dialoog met andere kunstvormen zoals literatuur. Laus Polyphoniae integreert ook ander onroerend erfgoed binnen de stad Antwerpen in zijn werking zoals de Sint-Pauluskerk, de Sint-Andrieskerk en de Sint-Joriskerk, maar ook het Rubenshuis, het Elzenveld, Paleis op de Meir …
Laus Polyphoniae brengt elk jaar weer 10.000 bezoekers op de been: uit Vlaanderen maar ook vanuit Nederland, Frankrijk, Duitsland en zelfs Japan en de VS zakken muziekliefhebbers af naar Antwerpen.
Raadpleeg de programmaboeken van de vorige edities.