Een ongehoorde sound voor middeleeuwers, een klankenzoekplaat voor luisteraars van nu: al 700 jaar lang zet het middeleeuwse polyfone motet alle oren op het verkeerde been. Verwachtingspatronen worden virtuoos getackeld, tekststapelingen verbergen mysterieuze symbolen en melodieën wurmen zich uit het gregoriaanse keurslijf. Ook het contrapunt schakelt een tandje bij: vocale polyfonie wordt intellectueel vlechtwerk. ‘Ars nova’ heette de ‘nieuwe kunst’ die in de 14de eeuw een ware muziekrevolutie ontketende. Sollazzo Ensemble bezoekt de hoogste hemelsferen met verduiveld knappe werken als Lunne pleine d’umilité en Apollinis eclipsatur/Zodiacum signis: pinakels van een tijdperk waarin compositorische conventies plaats moesten ruimen voor artistieke vrijheden en de motetkunst zich ambitieus naar een hoogtepunt kringelde.
(Het oorspronkelijk gecommuniceerde programma ‘Les Mouvances’ werd vervangen door het programma ‘Cantano gli angeli’.)
Programma
Werk van J. Ciconia, F. Landini, G. da Firenze, M. da Perugia en Anoniem uit Montpellier codex, Robertsbridge codex, Laudario da Firenze, Parma Manuscript & CZ-Pu MS XI.E.9
Uitvoerders
Carine Tinney, sopraan | Eugénie de Mey, mezzosopraan | Jonatan Alvarado, Lior Leibovici, tenor | Christoph Sommer, luit | Natalie Carducci, vedel | Roger Helou, organetto | Anna Danilevskaia, vedel en artistieke leiding