Om de gezangen voor Sint-Jakob te horen in de kathedraal die hem werd toegewijd, hadden pelgrims heel wat kilometers en ontberingen over. Het middeleeuwse Santiago de Compostela echoot in de folio’s van de codex Calixtinus: een 12de-eeuwse schatkamer van eenstemmig repertoire voor de mis en het officie. In annex zijn ook enkele meerstemmige stukken in zogenaamde organumstijl opgetekend. Het Duitse ensemble PER-SONAT pikt de praktijk van het contrapuntische improviseren weer op die eind 9de eeuw al beschreven werd in Musica enchiriadis: een praktische handleiding voor zangers en een van de vroegste bronnen van polyfonie. De onbekende auteur zet uiteen hoe een tweede stem te bedenken op basis van een gregoriaanse melodie. Door het verweven van de ‘vox organalis’ met de ‘vox principalis’ ontstond een volstrekt nieuwe sound: de voorouder van de renaissancepolyfonie. Begeleid door instrumenten uit de Karolingische tijd grijpt PER-SONAT deze mijlpaal in de muziekgeschiedenis aan voor een dialoog tussen geïmproviseerde gezangen en complexe composities uit de codex Calixtinus: een stemmenspel op het scherp van de snee, even spannend voor uitvoerders als toehoorders!
Programma
Meerstemmige gezangen uit de Codex Calixtinus en improvisaties in de stijl van de Codex Musica Enchiriadis
Uitvoerders
Dorothea Jakob, Karin Weston, sopraan | Tessa Roos, mezzosopraan | Bernd Oliver Fröhlich, Martin Kautzsch, tenor | Tim Scott Whiteley, bas | Elizabeth Sommers, Elizabeth Rumsey, vedel | Sabine Lutzenberger, mezzosopraan & artistieke leiding