Home > Nieuws > AMUZ > Olga Pashchenko over muziek, verlies en virtuositeit

“De nocturnes maakten me aan het huilen”

Olga Pashchenko over muziek, verlies en virtuositeit

Op zondagnamiddag 16 februari speelt de internationaal gerenommeerde pianiste Olga Pashchenko tijdens het festival PIANONOCTURNESinPRIMETIME een selectie van haar favoriete nocturnes: “Het ene fantastische werk na het andere,” zegt ze zelf, “dit is muziek die zingt vanuit de ziel.”

Wanneer we Olga Pashchenko spreken, is ze onderweg naar Londen waar ze met het London Philharmonic Orchestra een hedendaags klavecimbelconcerto zal spelen. Het illustreert haar veelzijdigheid en haar hectische leven als veelgevraagd soliste. Van barok- tot hedendaagse muziek, van klavecimbel en pianoforte tot concertvleugel, op podia van Berlijn tot Zuid-Korea, van Helsinki tot New York.

Een overvloed aan prachtig repertoire
In AMUZ legt ze haar ziel op tafel met haar programmakeuze: nocturnes van Chopin, Glinka, Balakirev, Tsjaikovski, Rachmaninov en Skrjabin, maar ook van minder bekende componisten zoals Liapunov, Cui en Hartknoch. “Het moeilijkste vond ik het reduceren van een longlist van prachtige nocturnes tot een concertprogramma,” vertelt Pashchenko lachend. “Er zijn er zoveel die ik mooi vind, dat ik het gevoel heb dat ik ze allemaal moet spelen. Maar ik ben heel blij met de uiteindelijke selectie. De nocturne van Liapunov bijvoorbeeld, waarmee ik het concert eindig, is een glorieus werk met tegelijkertijd een wondermooie vanzelfsprekendheid. Dat is misschien wel zo kenmerkend voor de nocturnes: het is geen intellectuele muziek, maar muziek die zingt vanuit de ziel.”

Een uitdaging voor de linkerhand
Een bijzondere en uitdagende nocturne op haar programma is Skrjabins Opus 9 nr. 2 voor de linkerhand. Hoewel het stuk wordt gespeeld met één hand, klinkt het alsof je er twee hoort. “Skrjabin componeerde dit werk nadat hij zijn rechterhand had geforceerd door overmatig pianospel”, vertelt Pashchenko. Toch is technische uitdaging niet wat haar drijft. “Virtuositeit op zich is nooit mijn doel. Het gaat me om de schoonheid van de muziek.”

Onverwacht emotioneel
Maar de selectie kreeg ook een onverwachte emotionele lading. “Toen ik de Russische nocturnes doorspeelde, moest ik huilen”, bekent ze. “Ik wist dat componisten als Rachmaninov en Medtner rouwden om het verlies en het lot van hun vaderland dat ze hadden moeten achterlaten. En dat gevoel overviel mij helemaal bij het spelen van hun muziek.”

“Waarom die Russische muziek zo herkenbaar is voor mij? Ze roept een gevoel van melancholie en nostalgie op, een droefheid, maar dan een waar toch nog een zonnestraal doorheen glinstert. Maar ik moet zeggen dat ik me vandaag best ongemakkelijk voel om over mijn Russische roots te praten. Laat de muziek dus maar voor zich spreken.”

En dat zal ze. Op zondag 16 februari om 15 uur in AMUZ speelt Pashchenko nocturnes van Chopin en uit Rusland, Oekraïne en de Baltische landen op drie verschillende historische piano’s.

Lees meer: Naruhiko Kawaguchi, Laura GraneroFlorent Albrecht, Jan Michiels, Abdel Rahman El Bacha en Bart Van Oort aan het woord over hun selectie nocturnes.

Meer over de concerten van Bart van Oort, Florent Albrecht, Naruhiko Kawaguchi, Laura Granero, Jan Michiels, Olga Pashchenko en Abdel Rahman el Bacha vindt u hier: PIANONOCTURNESinPRIMETIME. Om alvast in de sfeer te komen maakten we voor u deze teaser Spotify-playlist.

 

Naar het  concert

Olga Pashchenko

16 februari 2025 15:00