Op zaterdag 15 februari maakt de Spaanse klaviervirtuoze Laura Granero haar debuut in AMUZ tijdens PIANONOCTURNESinPRIMETIME. Met werken van Chopin, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Liszt en minder bekende componisten zoals Karl Filtsch en Adolph Gutmann biedt haar recital een unieke reis door de nocturnemuziekvorm. Haar focus op vrouwelijke componisten – een persoonlijke missie – maakt dit optreden extra bijzonder.
“Toen AMUZ me uitnodigde, twijfelde ik geen moment,” vertelt Laura vanuit Madrid, waar ze haar familie bezoekt. “Het idee om een festival op te zetten rond nocturnes, vind ik fantastisch!” Haar programma is een ode aan de veelzijdigheid van het genre. “Vandaag denken we vaak alleen aan de nocturnes van Chopin, maar er zijn er zoveel meer. In de 19de eeuw was het een genre waarin componisten de grenzen van hun creativiteit opzochten”, legt ze uit. Naast iconische werken van Chopin bevat haar recital stukken van zijn minder bekende leerlingen Karl Filtsch en Adolph Gutmann, en van Clara Schumann en Fanny Mendelssohn.
Vrouw aan de piano
Die laatste twee, vrouwelijke pioniers in de muziek, zijn voor Granero van bijzondere betekenis. “Als studente vond ik het enorm inspirerend om te ontdekken dat Clara Schumann en Fanny Mendelssohn niet alleen uitstekende pianisten waren, maar ook briljante componisten”, vertelt ze. “Hun werk verdient meer aandacht, en ik probeer in elk recital minstens één werk van een vrouwelijke componist te spelen. In AMUZ konden hun nocturnes uiteraard niet ontbreken.”
19de-eeuwse sterpianisten
“Ik heb nocturnes op het programma gezet die inhoudelijk verwant zijn, je ziet bepaalde motieven of muzikale figuren terugkomen in nocturnes van verschillende componisten. De componisten in mijn recital waren zélf uitstekende pianisten. Sommigen, zoals Liszt, Thalberg en Clara Schumann, waren de sterpianisten van hun tijd. Ze schrijven heel goed voor de piano en buiten de mogelijkheden van het instrument ten volle uit. Zoals gebruikelijk in de 19de eeuw zal ik als uitvoerder ook hier en daar een versiering of wat improvisatie invoegen: de uitvoerder heeft de vrijheid om ín het moment met de muziek in dialoog te gaan en om te reageren op het publiek en de sfeer in de zaal.”
Fame forever
“Toen ik mijn programma samenstelde en over de verschillende componisten las, viel het me op hoe befaamd ze in hun tijd waren, terwijl sommigen vandaag amper nog worden gespeeld of zo goed als vergeten zijn. Twee leerlingen van Chopin bijvoorbeeld: Adolph Gutmann was een uitstekend pianist, maar hij had niet dezelfde sterallures als sommige van zijn collega’s; en wonderkind Karl Filtsch was misschien nog beroemder geworden dan Franz Liszt als hij niet op zijn veertiende was gestorven aan tuberculose.”
Met dit programma brengt Laura Granero een eerbetoon aan grootheden als Chopin en Liszt, de vrouwelijke pianist-componisten en de vergeten sterpianisten van de 19de eeuw.
Meer over de concerten van Bart van Oort, Florent Albrecht, Naruhiko Kawaguchi, Laura Granero, Jan Michiels, Olga Pashchenko en Abdel Rahman el Bacha vindt u hier: PIANONOCTURNESinPRIMETIME. Om alvast in de sfeer te komen maakten we voor u deze teaser Spotify-playlist.
Dubbel plezier: combineer het recital van Laura Granero met dat van Jan Michiels op dezelfde avond.