Home > Concertdatabank

Kinderworkshop bij La Bassa Fiamenga

Workshop o.l.v. Koen Laukens ter voorbereiding van het klavecimbelconcert door La bassa Fiamenga om 15.00 uur. Aan de hand van tekeningen, spelopdrachten worden contrasten in de klavierbarokmuziek verduidelijkt. Maximaal 25 kinderen uit het tweede, derde of vierde leerjaar kunnen aan deze workshop deelnemen.

Uitvoerders
Koen Laukens, muziek- en speldocent

14 januari, 2006 13:00 -- AMUZ

Kinderworkshop bij Ensemble Explorations

Workshop o.l.v. Koen Laukens ter voorbereiding van het concert met de integrale strijkkwartetten van Mozart om 18.00 uur. Een videomontage introduceert het wonderkind Mozart, die als kindster werd opgevoerd. Koen Laukens legt de link naar sterrendom nu en illustreert aan de hand van muziek het leven en de activiteiten van de componist. Maximaal 25 kinderen uit het vijfde of zesde leerjaar of het eerste middelbaar kunnen aan deze workshop deelnemen.

Uitvoerders
Koen Laukens: muziek- en speldocent

14 januari, 2006 15:00

La Bassa Fiamenga

De klavecinisten Menno van Delft en Stefano Demicheli ontmoetten elkaar voor het eerst in de Brusselse Muntschouwburg, waar ze beiden meewerkten aan René Jacobs’ productie van Händels Agrippina. Dat beviel hen zo goed dat ze besloten samen een duo te vormen om de verrassende mogelijkheden te verkennen die het repertoire voor twee klavecimbels biedt. Ze ontleenden de naam La Bassa Fiamenga aan een ‘Vlaamse’ compositie van Frescobaldi. Muziek voor twee klavecimbels kan vele gedaantes aannemen. De partituren voor virginalen en klavecimbels van de Engelse virginalisten vormen de bakermat van de westerse klaviermuziek. Maar de muzikale en contrapuntische mogelijkheden van twee klavieren ontgingen ook de Italiaanse componisten niet. Giovanni Gabrieli’s instrumentale canzones konden worden uitgevoerd door twee groepen blazers, strijkers of twee orgels. Voor uitvoeringen thuis waren twee klavecimbels beter geschikt; de exuberante muziek krijgt iets onverwachts intiems. Ruim een eeuw later schreef Johann Sebastian Bach zijn concerten voor twee klavieren om samen met zijn zonen en leerlingen te spelen. De partijen van het strijkorkest worden in het Concerto BWV 1061 volledig verdubbeld door de twee klavecimbels. La Bassa Fiamenga brengt de pure en transparante uitvoering door de twee solisten.

Workshop voor kinderen bij dit concert.

Uitvoerders
La Bassa Fiamenga
Menno van Delft: klavecimbel
Stefano Demicheli: klavecimbel

14 januari, 2006 15:00 -- AMUZ

Ensemble Explorations

Mozart zorgde er quasi eigenhandig voor dat het strijkkwintet – steevast met twee altviolen – een plaats kon innemen naast het veel vaker beoefende strijkkwartet. Het eerste kwintet mag dan nog een ambitieuze en goed geslaagde vingeroefening in het genre zijn, de vijf late kwintetten moeten qua emotionele diepgang en compositorische variatie niet onderdoen voor Mozarts late kwartetten. Volgens velen steken ze zelfs die kwartetten naar de kroon, en was het in het kwintet dat Mozart aan het einde van zijn leven het hoogste in de kamermuziek wist te bereiken. Ensemble Explorations, ensemble in residentie, speelt tijdens het openingsweekend alle strijkkwintetten van Wolfgang Amadeus Mozart, verdeeld over twee concerten.

Preludeconcert: Stadsbeiaardier Geert D’Hollander laat ter gelegenheid van het openingsweekend van AMUZ van 17.00 tot 18.00 uur transcripties van klaviermuziek van Mozart en zijn tijdgenoten weergalmen over de Antwerpse binnenstad.

Uitvoerders
Ensemble Explorations
Christine Busch: viool
Anna-Katharina Schreiber: viool
Roland Glassl: altviool
Richard Wolfe: altviool
Roel Dieltiens: cello

14 januari, 2006 18:00 -- AMUZ

HERMESensemble & Ensemble Mezzaluna

Twee ensembles in residentie in AMUZ presenteren alternerend hun eigenheid en sterkte. Violist Eliot Lawson opent het concert met zes capriccio’s van de Italiaanse componist Salvatore Sciarrino. Hij refereert hiermee aan de oude grootmeester in het genre, Nicolò Paganini, maar verkent tegelijk in de boventonen van het instrument een modern klankidioom. Het blokfluitkwintet Mezzaluna zoekt het meerstemmige lijnenspel op in motetten van Adriaan Willaert, Cipriano de Rore en tijdgenoten. De muziek voor blokfluit solo van Giovanni Bassano illustreert perfect de muzikaliteit en virtuositeit van ‘artist in residence’ Peter Van Heyghen. Het HERMESensemble besluit de avond met de monoloog voor ensemble en mezzosopraan, Infinito Nero. In deze ‘extase in een bedrijf’ evoceert Sciarrino de innerlijke gevoels- en ervaringswereld van Maddalena de’ Pazzi, de visionaire 16de-eeuwse non.

Inleiding om 20.15 uur.

Uitvoerders
Mireille Capelle: mezzosopraan
Eliot Lawson: viool
Peter Van Heyghen: blokfluit
HERMESensemble
Koen Kessels: dirigent
Ensemble Mezzaluna
o.l.v. Peter Van Heyghen

14 januari, 2006 21:00 -- AMUZ

Polyfolie

Terwijl u geniet van een kop koffie met croissants bezorgt Nicole Van Opstal u tijdens de rechtstreekse radio-uitzending achtergrondinfo over AMUZ en haar toekomstplannen. Zij praat met verschillende artiesten in residentie of te gast in Augustinus Muziekcentrum. De uitzending wordt muzikaal opgeluisterd door Roel Dieltiens, Peter Van Heyghen, José Miguel Moreno en Begoña Olavide.

Uitvoerders
Roel Dieltiens: cello
José Miguel Moreno: luit
Begoña Olavide: psalterium
Peter Van Heyghen: blokfluit

15 januari, 2006 10:00 -- AMUZ