Home > Concertdatabank

Collegium Vocale

In het laatste decennium van de 18de eeuw was Joseph Haydn zonder twijfel de meest gevierde en gevraagde componist in heel Europa. Na een tweede verblijf in London, waar zijn symfonieën stormachtig bejubeld waren, keerde hij in 1795 terug naar Wenen. Bijna tien jaar had hij in hoofdzaak instrumentale muziek gecomponeerd. Nu hij de zestig voorbij was, focuste Haydn zich terug op het vocale en overtrof zo andermaal zichzelf in werken als de Harmoniemesse of de oratoria Die Jahreszeiten en het magistrale Die Schöpfung. “Mijn plichtplegingen nemen toe naarmate de jaren vorderen”, schreef Haydn aan zijn uitgevers Breitkopf & Härtel in 1799. Aan inspiratie ontbrak het hem echter niet. In diezelfde jaren vond hij zelfs de tijd om in rustige uren van geluk en louter uit liefde voor de muziek dertien sublieme liederen te schrijven voor drie en vier stemmen. Het zijn pretentieloze, meesterlijke werkjes vol humor, tederheid en levenswijsheid geschreven door een componist die het allemaal heeft gezien en meegemaakt, maar de frisheid en het enthousiasme van een dilettant nog in zich draagt. Het Australische talent Kristian Bezuidenhout begeleidt Collegium Vocale Gent op pianoforte en wisselt het programma af met enkele van Haydns prachtige pianosonates.

Uitvoerders
Collegium Vocale
Daniel Reuss: dirigent
Kristian Bezuidenhout: pianoforte

04 februari, 2006 15:00 -- AMUZ

Víctor Torres & Mike Fentross

De Italiaanse componist, zanger, zangleraar en instrumentalist Giulio Caccini (1551-1618) maakte deel uit van de Camerata in Firenze, de intellectuele club die de grondslag legde voor de geboorte van de opera. Hij werd vooral bekend met twee baanbrekende liedbundels voor solostem en basso continuo, beide getiteld “Le nuove musiche”. Hierin introduceert Caccini de techniek van de ‘sprezzatura di canto’ – een meer expressieve zangstijl. Een kolfje naar de hand van de grote zanger Víctor Torres uit Buenos Aires.

Uitvoerders
Víctor Torres: bariton
Mike Fentross: chitarrone & luit

12 februari, 2006 15:00 -- AMUZ

Agnès Mellon & Ensemble Barcarole

Sopraan Agnès Mellon verdiende haar sporen met de uitvoeringen van Franse opera’s door Les Arts Florissants. Ook haar eigen ensemble Barcarole verloochent deze opera-achtergrond niet: op het programma staan cantates van Franse barokcomponisten waarin razende vrouwen uit de mythologie de hoofdrol vertolken. De tovenares Circe deed alles om Odysseus aan zich te binden, maar moest hem tandenknarsend laten gaan. Medea hielp Jason het gulden vlies te veroveren, maar werd daarna door hem verlaten, waarna ze uit wraak haar eigen kinderen ter dood bracht. Eveneens bezingt Agnès Mellon het lot van de priesteres Hero, die zelfmoord pleegde nadat haar geliefde Leander was verdronken. AMUZ presenteert u op valentijnsavond de muzikale portretten van getormenteerde liefdes en gebroken harten.

Inleiding om 20.15 uur

Uitvoerders
Ensemble Barcarole
Agnès Mellon: sopraan & artistieke leiding
Alice Piérot: viool
Amélie Michel: traverso
Marianne Muller: viola da gamba
Eric Bellocq: theorbe
Freddy Eichelberger: klavecimbel

14 februari, 2006 21:00 -- AMUZ

Brisk Recorder Quartet Amsterdam

Samuel Scheidt en Johann Hermann Schein behoren tot de lievelingscomponisten van Brisk. Ter herdenking van de 350ste sterfdatum van deze twee Engels georiënteerde, 17de-eeuwse Duitsers wijdt het blokfluitkwartet, met versterking van viola da gamba en kistorgel, een volledig programma aan hen. In het programma wordt aandacht besteed aan twee bijzondere bundels met ensemblemuziek: Samuel Scheidts Ludi Musicali uit 1621, bestaande uit muzikale spelletjes in de vorm van dansen en canzona’s op bekende thema’s uit die tijd, en Johann Hermann Scheins Banchetto Musicale uit 1617, een verzameling van vijfdelige danssuites.

Uitvoerders
Brisk Recorder Quartet Amsterdam
Marjan Banis: blokfluit
Alide Verheij: blokfluit
Saskia Coolen: blokfluit
Bert Honig: blokfluit
Met medewerking van:
Bernard Winsemius: orgel
Susanne Braumann: viola da gamba

19 februari, 2006 15:00 -- AMUZ

Ensemble Dragon

Het Chinese Dragon werd in 1996 opgericht om de duizendjarige traditie van de Chinese muziek uit te voeren, verder te ontwikkelen en te confronteren met hedendaagse Chinese composities. Het ensemble liet zich opmerken door zijn zin voor improvisatie, zijn eigen composities en zijn zeer bijzondere klankkleur, eigen aan de combinatie van traditionele instrumenten zoals de Sheng (mondorgel), de Gu-Zheng (citer), de Erhu (staafvedel) en de Pipa (luit). De kern van de traditionele Chinese muziek is energie. Lucht, adem, spanning en energie zijn in de Europese cultuur losstaande elementen. In het centrale begrip ‘Qi’ versmelten ze voor de Chinese muzikant tot een eenheid. Deze eenheid van gevoel en melodie, van gedachte en dynamiek maakt het vrij stromen van ‘Qi’ mogelijk en verschaft ruimte aan de adem van het lichaam en de ziel, met een buitengewone muzikale poëzie en betovering als resultaat.

Inleiding om 20.15 uur

Uitvoerders
Ensemble Dragon
Xu Fengxia: Zheng & zang
Wu Wei: 37’s Sheng, Lu Sheng, Xun & Erhu
Yu Lingling: Pipa
Zhang Zhenfang: Erhu

04 maart, 2006 21:00 -- AMUZ

Discantus o.l.v. Brigitte Lesne

Op het einde van de 10de eeuw stichtten prins Boleslav en zijn zuster Mlada het benedictinessenklooster van Sint-Joris, midden in het kasteel van Praag. Op hun bedevaart doorheen het middeleeuwse Europa kon een ontmoeting tussen de zangeressen van Discantus en het repertoire van deze Praagse nonnen niet uitblijven. Het programma omvat gregoriaanse gezangen, naast tropen en hymnen gewijd aan de Heilige Ludmilla en Sint-Wenceslas.

Uitvoerders
Discantus
Brigitte Lesne: zang & artistieke leiding
Christel Boiron: zang
Hélène Decarpignies: zang
Anne Guidet: zang
Lucie Jolivet: zang
Caroline Magalhaes: zang
Catherine Schroeder: zang
Catherine Sergent: zang

12 maart, 2006 15:00