Laus Polyphoniae is het jaarlijkse zomerfestival georganiseerd door AMUZ (Festival van Vlaanderen Antwerpen) en gewijd aan de muziek van de middeleeuwen en renaissance. Sinds zijn ontstaan in 1994 is het festival uitgegroeid tot grootste festival wereldwijd dat zich dermate toelegt op het Europese erfgoed van de polyfonie. Laus Polyphoniae huldigt daarbij steeds het centrale motto van AMUZ: Historically Informed Performance (HIP). Die band met de wetenschappelijke wereld, een constante voedingsbodem, zorgt ervoor dat AMUZ in het Europese kunstenlandschap bekend staat als gedegen muziek- en kenniscentrum. Naast internationaal gerenommeerde artiesten focust Laus Polyphoniae ook op jong aanstromend talent met o.a. de International Young Artist’s Presentation.
De muziek treedt in dialoog met andere kunstvormen zoals literatuur. Laus Polyphoniae integreert ook ander onroerend erfgoed binnen de stad Antwerpen in zijn werking zoals de Sint-Pauluskerk, de Sint-Andrieskerk en de Sint-Joriskerk, maar ook het Rubenshuis, het Elzenveld, Paleis op de Meir …
Laus Polyphoniae brengt elk jaar weer 10.000 bezoekers op de been: uit Vlaanderen maar ook vanuit Nederland, Frankrijk, Duitsland en zelfs Japan en de VS zakken muziekliefhebbers af naar Antwerpen.
Start ticketverkoop: zaterdag 8 maart vanaf 9u online en van 10 tot 12u aan de balie van AMUZ, Kammenstraat 81 Antwerpen | Voorverkoop voor Vrienden van AMUZ: donderdag 6 maart vanaf 12u online
Hoe tickets bestellen:
U vindt hieronder een overzicht van alle concerten. Klik op een concert waarvoor u tickets wil reserveren. Vanaf 8 maart vind u op elke concertpagina een bestellink. Wil u graag meerdere dag- of laatavondconcerten bijwonen, dan kan u ook abonnementen reserveren, vanaf de datum van ticketverkoop.
U kan ook via het bestelformulier tickets reserveren. U kan dit formulier mailen of per post versturen naar AMUZ, Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen. Let wel: de bestelformulieren worden pas behandeld vanaf 8 maart, 12u.
Op 15 april 2019 gebeurde het ondenkbare: de Notre-Dame in Parijs ging in vlammen op. De kathedraal, die eeuwenlang gelovigen en bezoekers uit de hele wereld had verwelkomd, verloor in één klap haar historische huls en haar toekomst. Maar kraken deed ze niet. Er werd gestudeerd, getekend en gebouwd. Na een nooit geziene restauratiecampagne heropende de Notre-Dame op 7 december 2024 haar deuren, net op tijd om haar 800ste verjaardag te vieren.
Het ideale moment om diep te duiken in het wonder van de kathedralen – architecturale meesterstukken die vanaf de 12de eeuw niet enkel een omwenteling in de religieuze praktijk, maar ook een revolutie in de muziek ontketenden. Laus Polyphoniae 2025 is het verhaal van de kathedraalbouwers. Over de machtige volumes waarmee ze de skyline van Europese steden hertekenden en hun torens die door de wolken priemden als uitkijkposten op een nieuwe tijd. Met bogen die de zwaartekracht tartten en verfijnde glas-in-loodramen waren kathedralen niet alleen een spektakel voor het oog. Vanaf het begin waren het laboratoria voor klankenmakers – plaatsen waar de beste componisten en vertolkers van hun tijd de klank van de middeleeuwen smeedden.
Laus Polyphoniae pakt dit jaar uit met muziek die net zo divers is als de bouwstijlen die de kathedralen hun eigen karakter geven. We bezoeken Frankrijk, de Lage Landen, Engeland, Spanje en Italië en houden halt bij verschillende periodes uit de middeleeuwse muziekgeschiedenis: de ‘oude stijl’ of ars antiqua, met haar zoektocht naar nieuwe manieren om ritmen te noteren; de ars nova, waarin polyfonie steeds rijker en complexer werd; en de ars subtilior, of exquise verklankingen van eersterangspoëzie. Door de galerijen, pinakels en roosvensters heen turen we ook naar buiten, naar de pleinen, straten en paleizen, waar troubadours en minnezangers zingen van lief en leed.
Ons zomerfestival staat wereldwijd bekend om zijn genereuze programma met de beste Belgische en internationale ensembles. En wat zijn we trots op alweer een ravissante affiche: Huelgas Ensemble en graindelavoix gaan de confrontatie aan met zowel oude als nieuwe polyfonie, Alla francesca jeune ensemble keert terug naar de bouwperiode van de Notre-Dame, Hespèrion XXI verdiept zich in de Mariadevotie van het Llibre Vermell en Gothic Voices brengt muziek uit Engelse kathedralen. Verder is er Mala Punica, dat in het spoor duikt van Luikenaar Johannes Ciconia, en een verrassend rijk arsenaal aan middeleeuwse liefdesperikelen, dankzij Ensemble Micrologus, Le Miroir de Musique, Ensemble Céladon en ApotropaïK. En dat is nog maar het tipje van de sluier – net als machtige kathedraalgewelven prikkelt ons programma om verder, dieper en hoger te kijken, om naast bekende vista’s ook verrassende perspectieven en markante details te ontdekken.
Langs uitgelezen concertlocaties herbezoekt u vertrouwde favorieten als AMUZ en diverse historische kerken, maar ontdekt u ook enkele van de minder bekende juweeltjes van Antwerpen – wat dacht u van de Handelsbeurs en de Brabantse Olijfberg? Als we ons werk goed hebben gedaan, onthullen de puzzelstukjes een panorama zoals u er nooit een zag of hoorde: het levende tableau van een wereld waarin stenen zongen en muziek de hemel bestormde. Welkom!
Raadpleeg de programmaboeken van de vorige edities