Home > Concertdatabank

RedHerring baroque ensemble

Italia per sempre

Niet alle componisten verlieten hun geboortestreek om een carrière te kunnen uitbouwen in grote Europese centra. Onder de Italiaanse componisten die binnen de grenzen van hun geboorteland bleven, bevinden zich zowel klinkende namen als Albinoni, Scarlatti en Marcello als vandaag nagenoeg onbekende componisten zoals Leo, Fiorenza en Mancini. De meeste van hun composities vallen op door een erg persoonlijke stijl en een extravagantie die buiten de mainstream barokmuziek valt. Napels was een stad met een bloeiend muziekleven en niet minder dan vier conservatoria. De plaatselijke archieven bevatten nu nog steeds onontdekte muzikale schatten. RedHerring presenteert een aantal vrijwel onbekende parels uit de periode 1700-1750.

24 oktober, 2019 21:00 -- amuz

Collegium Vocale Gent

Arvo Pärt: Kanon Pokajanen

Arvo Pärts koorwerk Kanon Pokajanen is een monumentale a-cappellacompositie voor vierstemmig koor. De titel verwijst niet naar de canontechniek, maar naar de canon of een gestructureerde hymne uit de oosters-orthodoxe dienst. Pärt smeedde de oude kerkteksten over boetedoening om tot een overpeinzing bij de 750ste verjaardag van de Dom in Keulen (1997). ‘Heb meelij’ en ‘Loof de Heer’ luiden de refreinen van het stuk, dat indruk maakt door eenvoud en strenge concentratie. Lange, laag geneuriede tonen scheppen een meditatieve, betoverende sfeer. De internationaal gerenommeerde Kaspars Putnin leidt Collegium Vocale Gent door dit prachtwerk heen.

25 oktober, 2019 21:00 -- amuz

The 1750 Project

Città del doge: Venetiaanse muziek uit 1726

Het ensemble met o.a. Jan Van den Borre en Benoit Laurent brengt muziek van componisten die in 1726 in Venetië werkten, en geeft u een inkijk in de rijkdom van het Venetiaanse muzikale leven. Het is tijdens het carnaval in 1726 dat Quantz in Venetië aankomt. Zoals vele kunstenaars uit Noord-Europa maakt hij een studiereis door Italië en laat hij geen enkele mogelijkheid om in de stad muziek te beluisteren onbenut. Hij ziet er hoe Vivaldi het orkest van het Teatro San Angelo dirigeert, woont een opera van Nicola Porpora bij en is onder de indruk van hoboïst Sammartini.

27 oktober, 2019 15:00 -- amuz

Hana Blažíková & Servir Antico

Adieu dieu d’amours: the two sides of the heart

Tijdens de overgang van de late middeleeuwen naar de vroege renaissance hertekenden verstandshuwelijken tussen de machtigste dynastieën het Europese landschap grondig. Maar tijdens de donkerste uren vielen de sociale maskers af en volgde men de stem van het hart. Fluisterende stemmen van minnaars vulden de verleidelijke leegte van de nacht. Aan het Bourgondische hof waren de tegenstellingen tussen een verstandshuwelijk en een geïdealiseerd samenzijn met een geliefde inspiratie voor polyfone werken van o.a. Cordier, Grenon, Binchois, Du Fay, Ockeghem en Ghiselin. Hana Blažíková laat zich hiervoor vergezellen door Servir Antico, een ensemble bestaande uit gerenommeerde solisten en opgericht door Catalina Vicens. Zij wordt internationaal geroemd om haar virtuositeit, lyriek en briljante stijl van spelen.

07 november, 2019 21:00 -- amuz

Ensemble Flandriae-Pyrenaei

Barokmuziek uit Vlaanderen en Catalonië

Laat u verrassen door muziek van 18de-eeuwse Vlaamse en Catalaanse componisten die in hun tijd grote faam kenden, zoals Pedro Rabassa, Francesc Valls en Henri-Jacques de Croes. De Croes startte zijn carrière als eerste violist aan de Antwerpse Sint-Jacobskerk en werd later kapelmeester aan het hof in Brussel. Ook als componist maakte hij grote faam, o.a. te horen in zijn vioolconcerto Il rossignolo & coucou. Frank Agsteribbe brengt musici uit Vlaanderen en Catalonië samen om enkele muzikale parels van ronkende namen van toen weer op de kaart te zetten.

08 november, 2019 21:00 -- amuz

Concerto Palatino

Music of the stars: music and the cosmology of Johannes Kepler

Bruce Dickey is artistiek leider van het blaasensemble Concerto Palatino en wellicht de meest beroemde bespeler van de cornetto, een instrument met een houten klankbuis en het mondstuk van een koperblazer. In navolging van het grote succes van het programma Breathtaking stelde hij met Hana Blažíková een concert samen rond de ideeën van Johannes Kepler (1571-1630) en de muziek uit zijn tijd. De wiskundige en astronoom onderzocht het verband tussen muziek en kosmologie en daagde componisten uit om een motet te schrijven met dezelfde harmonische bewegingen als die hij had ontdekt bij de planeten. Het motet van Orlandus Lassus kwam volgens hem het dichtste in de buurt. Concerto Palatino combineert met muziek van tijdgenoten als Andrea Gabrieli en Hans Leo Hassler en brengt in première ook enkele nieuwe werken van de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki.

15 november, 2019 21:00 -- amuz