Op ons podium passeerden al talloze formaties de revue. Maar een trio van bassen hadden we nog niet! Joel Frederiksen, Thomas E. Bauer en Harry van der Kamp presenteren een unieke bloemlezing van barok uit het Duitsland van de 17de eeuw. Italiaanse muziek lokte toen heel wat componisten over de Alpen – inclusief Heinrich Schütz, die tweemaal naar Venetië trok, er studeerde bij Giovanni Gabrieli en proefde van het pionierswerk van Claudio Monteverdi. Samen met Franz Tunder, Christoph Bernhard en Johann Caspar Kerll mengde Schütz de dramatische panache van de Italianen met de spirituele diepgang en contrapuntische complexiteit van de Duitse barok. Ensemble Phoenix München koos voor dit pittige programma de mooiste solo’s, duetten en terzetten voor bas bij elkaar: soms melodieus-dansend, dan weer geduldig vertellend, altijd imposant expressief. Door de partituurpagina’s heen toont de bas zich als zoveel meer dan een harmonisch fundament: zijn diepe, bronzen register staat voor verhevenheid, wijsheid en macht, in goede en slechte tijden.
Programma
H. Schütz: Himmel und Erde vergehen, SWV 300 | Herr, nun lässest du deinen Diener, SWV 352 | Von Aufgang der Sonnen, SWV 362 e.a. | F. Tunder: O Jesu dulcissime, creator generis humani | Salve coelestis pater misericordiae | C. Bernhard: O welch eine Tiefe des Reichtums | J.C. Kerll: Dominus regnavit | Estote fortes in bello e.a.
Uitvoerders
Thomas E. Bauer, Harry van der Kamp, bas | Joel Frederiksen, bas, aartsluit & artistieke leiding | Félix Verry, Aleksandra Brzóskowska, viool | Ryosuke Sakamoto, teorbe | Domen Marincic, viola da gamba & violone | Michael Eberth, orgel & klavecimbel