Home > Nieuws > Laus Polyphoniae > Pedro Memelsdorff: portret van de artistiek leider van Mala Punica

Pedro Memelsdorff: een muzikale duizendpoot

Een portret van de artistiek leider van Mala Punica

 

In de oudemuziekwereld is Pedro Memelsdorff een van de meest fenomenale figuren als uitvoerder, artistiek leider én onderzoeker. Memelsdorff, van Argentijnse afkomst, heeft meerdere pijlen op zijn boog. Laus Polyphoniae verwelkomt hem op 24 augustus met zijn ensemble Mala Punica. Samen wijden ze een concertprogramma aan de geniale Luikenaar Johannes Ciconia.
Een portret.

De muzikant
Memelsdorff studeerde aan de Schola Cantorum Basiliensis, een legendarische school met beroemde alumni als Gustav Leonhardt of Jordi Savall. Toen hij in 1981 afstudeerde, begon hij zijn carrière als blokfluitist in ensembles van Tom Binkley en Jordi Savall. Met Savalls Hespèrion XX concerteerde Memelsdorff meer dan dertig jaar. Twintig jaar lang gaf hij ook recitals met klavecinist Andreas Staier. In 1987 richtte Memelsdorff Mala Punica op, een ensemble voor de uitvoering van muziek uit de late middeleeuwen. De groep gaf ondertussen al meer dan vierhonderd concerten in alle uithoeken van de wereld; van Europa naar de Verenigde Staten en Japan. De opnamen die ze bij Harmonia Mundi en Erato uitbrachten, werden door alle media geprezen als mijlpalen in de historische uitvoeringspraktijk: madrigalen van Paolo da Firenze, chansons van Matteo da Perugia of motetten van Johannes Ciconia … Sinds enkele jaren verdiept Memelsdorff zich ook in de muziek van de Franse 18de-eeuwse kolonies in het Caraïbische gebied. Speciaal voor de uitvoering van dit volslagen onbekende, maar fascinerende repertoire richtte hij in 2021 het ensemble Arlequin Philosophe op, waarmee hij al optrad tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht en in Potsdam.

De onderzoeker
Pedro Memelsdorff is de ultieme belichaming van de idealen van de historische uitvoeringspraktijk. Hij is namelijk niet enkel uitvoerder, maar ook onderzoeker. Ontelbare uren bracht hij door in bibliotheken en archieven. De resultaten van zijn onderzoeken heeft hij gepubliceerd in monografieën over de Codex Faenza (een belangrijk manuscript met instrumentale muziek), in een monografie over de praktijk van het bewerken in de muziek van de late middeleeuwen en in bijna dertig uitvoerige artikels in musicologische tijdschriften, met onderwerpen gaande van de Caraïbische muziek tot het repertoire van de Italiaanse late middeleeuwen. De bevindingen van zijn onderzoek verwerkt hij steeds in de concertprogramma’s met zijn ensembles.

De docent
Memelsdorff vindt het bovendien belangrijk om zijn kennis en ervaring met studenten en collega’s te delen a.d.h.v. colleges en seminaries. Hij was docent aan diverse scholen als de Escola Superior de Música de Catalunya, Universidad Autónoma de Barcelona, de universiteit van Saarland en het conservatorium van Zürich. Van 2013 tot 2015 was hij directeur van de Schola Cantorum Basiliensis. Hij organiseert de muzikale activiteiten aan de Villa I Tatti in Firenze, het centrum voor Italiaanse renaissancestudies van Harvard University. In de voorbije jaren heeft hij regelmatig seminaries georganiseerd over de muziek van de middeleeuwen en renaissance aan het Centre d’études supérieures de la Renaissance in Tours en aan de Fondazione Giorgio Cini in Venetië. In september 2025 verenigt hij in Venetië ook de krachten met Théotime Langlois de Swarte – de Franse violist die in het voorbije seizoen in AMUZ te gast was – in een seminarie over de 18de-eeuwse violist Joseph Boulogne Chevalier de St. George.

Naar het concert

Mala Punica

24 augustus 2025 20:00