Een van de meeste bijzondere stemmen van dit moment is ongetwijfeld die van Lucile Richardot. Met haar “bovennatuurlijke stem” (Cécile Glaenzer, Resmusica, maart 2023) verbaast ze reeds meer dan 10 jaar het internationale concertpubliek. De Franse zangeres verwondert met haar unieke altstem, die ook in de hoogten schittert. Op 21 februari is ze in AMUZ te horen in een programma vol barokke emoties.
Terwijl ze nu op de grootste podia zingt, begon Richardot haar zangcarrière in alle discretie in het koor van het dorp waar ze in Lotharingen opgroeide. Essentieel in haar ontwikkeling was het zingen van polyfonie, in het koor van de kathedraal van de Notre-Dame in Parijs, waarvan ze enkele jaren lid was. In 2012 richtte ze haar eigen ensemble Tictactus op, dat twee jaar later een van de geselecteerde ensembles van IYAP tijdens Laus Polyphoniae was. Sindsdien werd ze door de belangrijkste ensembles in de oudemuziekwereld als soliste uitgenodigd: Les Arts Florissants (William Christie & Paul Agnew), Ensemble Correspondances (Sébastien Daucé), Pygmalion (Raphaël Pichon), Pulcinella (Ophélie Gaillard), Les Musiciens de Saint-Julien (François Lazarevitch), Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre) e.a.
Richardot heeft belangrijke rollen vertolkt op de scènes van operahuizen als de Scala in Milaan (Semele in Händel), het Festival d’Aix-en-Provence (Sorceress en Spirit in Dido and Aeneas van Purcell), het Théâtre des Champs-Élysées (Geneviève in Pelléas et Mélisande van Debussy) of de Opéra-Comique (Reine Gertrude in Hamlet van Thomas). Met veel enthousiasme bracht ze recent een opname uit met liederen van de zussen Nadia & Lili Boulanger.
In februari keert ze naar AMUZ terug met repertoire waarmee ze furore maakte: barokmuziek vol intense passie. Met het programma Barokke powervrouwen kruipt ze in de huid van enkele tovenaressen uit de mythologie. Toverknollen, droomgodinnen, feeksen, femmes fatales: het vocale repertoire van de 17de en 18de eeuw bulkt van de memorabele vrouwen. Meer dan honderd jaar lang zouden hun gelaagde karakters, tragische levensverhalen en complexe gevoelswerelden dichters verleiden tot ronkende verzen, en componisten tot ontroerende klankportretten, vlammende recitatieven en buitenissige applausaria’s. Medea, Armide en Circé zijn de drie personages die centraal staan in muziek van Händel, Cavalli, Lully, Purcell en de Blamont. Richardots compagnon de route hierbij is de Franse klavecinist Jean-Luc Ho. Onlangs bracht het duo hetzelfde programma ten gehore in de Provence. De pers was vol lof over hun prestatie. “De zeer getalenteerde klavecinist creëerde gedurende het volledige concert met grote verfijning een continuüm van subtiele atmosferen … de explosieve exuberantie van Lucile Richardot en de gereserveerde sensibiliteit van Jean-Luc Ho traceren een muzikale lijn waar op geen enkel moment de ene domineert over de andere, in een opmerkelijke complementariteit.” (Classique en Provence)
Lucile Richardot & Jean-Luc Ho, Barokke powervrouwen op vrijdag 21 februari 2025 om 20u in AMUZ.