Sponte Sua, ‘uit eigen beweging’ of ‘spontaan’, dat is hoe Asako Ueda en Pablo Sosa zich als duo noemen. Zij speelt teorbe, hij traverso. Sponte Sua is niet alleen een verwijzing naar hun manier van musiceren, maar refereert net zo goed aan hun allereerste ontmoeting in 2018, aan het conservatorium in Den Haag: “Het gebeurde gewoon. We hadden elkaar en we maakten muziek”, vertelt Ueda. Sosa had haar gevraagd mee te spelen voor zijn masterrecital. En omdat Ueda zijn manier van spelen zo leuk vond, vroeg ze onmiddellijk daarna of hij een duo wou vormen.
Het repertoire van Sponte Sua omvat muziek van de renaissance tot de romantiek, daaruit selecteren Ueda en Sosa composities die hun instrumenten optimaal laten samenklinken. Deze muzikale keuzes bieden hun tevens de mogelijkheid om alle facetten van intieme kamermuziek te exploreren. Sponte Sua ambieert dan ook niet onmiddellijk de allergrootste concertpodia, maar gaat liever op zoek naar bijzondere plekken waar de omgang met het publiek centraal staat. Want dat hebben ze onthouden uit hun deelname aan onze International Young Artist’s Presentation tijdens Laus Polyphoniae 2021. Ueda: “Het was opvallend dat het advies van de coaches (Raquel Andueza en Peter Van Heyghen, n.v.d.r.) zich vooral toespitste op onze podiumpresentatie en eigenlijk nauwelijks betrekking had op het musiceren. Terwijl je als jonge muzikant je focus haast uitsluitend op de muziek legt. Maar muziek tot leven laten komen heeft niet alleen te maken met zeggingskracht in klank, maar ook in uitstraling én in dialoog met het publiek.”
Binnen hun repertoire koesteren Ueda en Sosa voornamelijk de Franse barokmuziek – de traverso en de teorbe veroverden dan ook de harten van het Franse hof. “In de Franse barokmuziek kunnen we onze twee instrumenten echt met elkaar laten converseren, het is echt muziek die ons in staat stelt om als een duo te musiceren.” Hun avond in AMUZ zal ook een bewijs van liefde voor de Franse barok zijn. “We willen het kleurenpalet in de muziek echt beklemtonen.” De titel, L’ombre et la lumière, verwijst naar de lichtwerking van de barokke schilderkunst die het contrast tussen licht en schaduw ten volle uitspeelde. Denk aan kleurcontrasten en de tegenstelling tussen fel licht en immens donker. Lichtwerking verleent dus diepgang aan een doek. Maar even goed aan een concert. Uedo refereert aan haar teorbesolo La plainte ou tombeau des mesdemoiselles de Visée, een intriest stuk van de Visée geschreven na het overlijden van zijn dochter. “Hoe vaak ik het ook speel, het maakt telkens een andere emotie in me wakker. Het is nooit alleen maar droef, zoals er ook nooit een schaduw kan zijn zonder licht. De teorbe zingt in dat stuk ook over mooie herinneringen aan haar en over momenten die ze samen beleefden. Tot het op het moment zelf weet ik niet welke emotie ik zal beleven.” Oprecht dus, uit eigen beweging, sponte sua.
Sponte Sua is een duo dat bovenal wil musiceren in het moment zelf. Als dat moment ruimte biedt voor een experiment, dan is het niet de bedoeling dat een automatische piloot daaraan voorbij zou gaan. “Dat is het grote voordeel van een duo. We repeteren om ons spel te verbeteren, maar we zullen op die momenten nooit te veel discussiëren of onszelf vastzetten door te veel afspraken te maken. We communiceren vooral via de muziek en tijdens het concert. Dat is het moment waarop we dingen aan elkaar suggereren. Ik denk dat we zo onszelf en elkaar integreren in de muziek.”
We zeiden het al: u mag zich verwachten aan een avond met intieme kamermuziek en een samenspel waar uw hart warm van wordt. Dat het geheim in hun oprechtheid zit, kan u zelf ervaren op donderdag 26 januari. Een van uw kleine gelukjes voor het nieuwe jaar?
Julie Hendrickx