Home > Nieuws > AMUZ > Een klein portret van Lieselot De Wilde

Een klein portret van Lieselot De Wilde 

Joseph Haydn in Engeland

Sopraan Lieselot De Wilde won in 2021 de Ultima (Vlaamse Cultuurprijs) in de categorie muziek. Niet verwonderlijk als je ziet wat een breed scala aan muziekprojecten ze met veel passie verwezenlijkt. Ze is geen onbekende in AMUZ. De eerste keren dat het AMUZ-publiek haar aan het werk zag, was tijdens de International Young Artist’s Presentation (IYAP) in 2010 en 2011, ze was toen te horen met de ensembles Encantar en Bel Ayre. Maar sindsdien zat deze muzikale duizendpoot allerminst stil. Ze vertolkt muziek van de middeleeuwen tot nu.

Lieselot De Wilde was te zien in heel wat muziektheatervoorstellingen van o.a. Muziek LOD, en toerde internationaal als een van de drie solisten in de opera The wasp factory van de IJslandse componist Ben Frost. Ze zong onder leiding van Sir Simon Rattle als eerste sopraansoliste Berio’s Coro, werkte samen met ensembles als Psallentes, Zefiro Torna, Vox Luminis, Het Noors Solistenkoor, Hathor Consort, Les Talens Lyrique en Ensemble Correspondances. Het ensemble Bel Ayre werd ondertussen haar duoproject met jazzgitarist Peter Verhelst en ze zingt geregeld bij Servir Antico van Catalina Vicens.

De Wilde is ook de maker en bedenker van Around the world in 72 songs, een online project waarin ze liedjes van over de hele wereld vertolkt; a capella, met begeleiding van een draaiorgel of samen met gastmuzikanten. Daarbij volgt ze de route van journaliste Nellie Bly die in 1889/90 als eerste het record ‘snelst rond de wereld reizen’ op haar naam kreeg, dat deed ze in 72 dagen.

In AMUZ is Lieselot De Wilde opnieuw te gast op 23 oktober. Ze zal dan met Korneel Bernolet – met wie ze eerder Franse barokcantaten opnam – Engelse liederen van Joseph Haydn vertolken, evenals zijn bekende dramatische scène Arianna a Naxos. Haydn componeerde de Engelse canzonetta’s tijdens zijn verblijf in Londen in de vroege jaren 1790. Het zijn toegankelijke liederen, nu eens humoristisch, dan weer charmant of met een vleugje ‘gothic gloom’. Een kolfje naar de hand van Lieselot De Wilde om ze te doen herleven.

Naar het concert