Home > Concertdatabank

Jakob Lindberg

luit

“Jakob Lindberg triumphs in some of the most demanding music in the repertoire … They are the most technically demanding lute pieces of their age, yet he surmounts their inherent difficulties splendidly.” 
– BBC Music Magazine

Bach componeerde enkele beroemde werken voor luit na inspirerende ontmoetingen in 1739 met de grootste luististen van die tijd; Silvius Leopold Weiss en Johann Kropfgans. Wellicht is de Partita 1006a voor Weiss gecomponeerd, als een bewerking van de Vioolpartita 1006. Luitisten hadden een eigen manier om muziek te noteren die beter geschikt was voor hun instrument, namelijk de tabulatuur. De Suite BWV 997 is bijvoorbeeld overgeleverd dankzij een tabulatuur van Bachs vriend Christian Weyrauch. Die suite is geen bewerking van een oudere compositie, maar origineel voor luit gecomponeerd.

Programma
Suite in e, BWV 996
Partita in c, BWV 997
Suite in g, BWV 995

Wanneer
Zondag 13.02.2022
11.00 AMUZ

Tickets
Cat. 1: €20 / €16
Cat. 2: €16 / €14

Festival
BACHSUITESinPRIMETIME

13 februari, 2022 11:00

Anna Besson | Sofya Gandilyan

traverso | klavecimbel

“ Maar vooral Anna Besson wekt bewondering op. Haar traversoklank heeft iets verslavends: lieflijk en tegelijk meedogenloos, nu eens berustend, dan weer verlangend.” (****) 
– De Standaard

”Tout autre type de personnalité et de technique avec la Russe Sofya Gandilyan, dont la virtuosité moscovite sert une nature généreuse et inspirée.” 
– La Libre

De partita voor traverso is het enige solowerk dat Bach voor het instrument componeerde, vermoedelijk na 1723. Het is een bijzonder virtuoos werk, waarin Bach alle mogelijkheden van het instrument verkent. Het gunt de fluitist geen moment adempauze, hij moet het volledige toonbereik benutten en vingerbrekende toeren uithalen. Opnieuw is onbekend voor wie Bach het werk heeft gecomponeerd, maar misschien was hij geïnspireerd door de virtuoze fluitist Pierre Gabriel Buffardin, die hij in Dresden had ontmoet. De partita is meer dan een studiewerk voor de ambitieuze traversospeler; het is een expressief werk dat grote muzikaliteit vergt van de solist.

Van 1702 tot 1707 was Bach organist aan de Neue Kirche in Arnstadt. De jonge muzikant werd verweten dat hij de parochianen in de war bracht met zijn te complexe voorspelen en begeleidingen. De twee ouvertures voor klavecimbel die Bach in die periode componeerde, baden echter in een complexloze, elegante Franse sfeer. Net zo Frans, maar grootser qua opzet, is de Ouverture in Franse stijl, BWV 831. Bach nam het werk op in zijn tweede boek Clavier-Übungen uit 1735. De ouverture met Franse dansen is een studie die de creatieve en speeltechnische mogelijkheden van het suitegenre aftast. Opmerkelijk is de Echo, de afsluitende beweging die niet alleen een muzikale echo is van wat voorafging, maar ook een spel tussen dynamische verschillen die mogelijk zijn door de suite te spelen op een klavecimbel met twee manualen.

Programma
traverso
Partita in a, BWV 1013

klavecimbel
Ouverture in Franse stijl in b, BWV 831
Ouverture in F, BWV 820
Ouverture in g, BWV 822

Wanneer
Zondag 13.02.2022
14.00 AMUZ

Tickets
Cat. 1: €20 / €16
Cat. 2: €16 / €14

Festival
BACHSUITESinPRIMETIME

13 februari, 2022 14:00

Jean-Guihen Queyras

cello

“In elk geval is wat Jean-Guihen Queyras doet zo overdonderend welsprekend en virtuoos dat het nauwelijks wederwoord toelaat.” 
– De Morgen

Jean-Guihen Queyras neemt het tweede luik van de beroemde cellosuites voor zich. De meesterwerken begeleiden de cellist reeds jaren. Beslissend in zijn interpretatie waren zijn lessen bij Anner Bijlsma, maar ook de samenwerking met choreografe Anne Teresa De Keersmaeker. Hierdoor speelt hij ze ritmischer, dansbaarder en vrijer. Maar Bach transcendeert tegelijk de dans. Net als Emmanuelle Bertrand, geeft Queyras elke suite een eigen karakter mee en zijn de werken een ode aan het leven.

Programma
Suite nr. 4 in Es, BWV 1010
Suite nr. 5 in c, BWV 1011
Suite nr. 6 in D, BWV 1012

Wanneer
Zondag 13.02.2022
16.30 AMUZ

Tickets
Cat. 1: €24 / €20
Cat. 2: €20 / €16

Festival
BACHSUITESinPRIMETIME

13 februari, 2022 16:30

Cantoría

El Jubilate

Brandende verlangens, passies en zonden. De kunst van het Iberische Middellandse Zeegebied wordt gekenmerkt door contrast tussen hartstocht en toewijding. Cantoría (in een bezetting met vocalisten en instrumentalisten) toont hoe vleselijk verlangen en religieuze devotie versmelten in het polyfone repertoire van de 15de en 16de eeuw. Cantoría werd geselecteerd voor de International Young Artist’s Presentation tijdens Laus Polyphoniae 2017. “They displayed exceptional musical and technical skill, with a commendable purity and stability of tone and intonation, making for perfect harmony.” (Early Music Reviews).

Programma
Muziek van D. Ortiz, M. Flecha ‘El Viejo’, J. del Enzina, A. Cabezón, F. Guerrero, J. Vásquez, L. de Milán e.a.

Uitvoerders
Inés Alonso, sopraan | Victoria Cassano, alt | Valentín Miralles, bas | Pablo FitzGerald, luit | Marc de la Linde, viola da gamba | Joan Seguí, orgel | Jorge Losana, tenor & artistieke leiding

Wanneer
Vrijdag 25.02.2022
20:00 AMUZ

Tickets
Cat. 1: €20 / €16
Cat. 2: €16 / €14

25 februari, 2022 20:00

Bertrand Cuiller

Klavecimbel

Frank Theuns en Bertrand Cuiller namen samen enkele sonates van Johann Sebastian Bach op, afgewisseld met solowerk voor traverso. De cd werd bekroond met een Diapason d’ Or.

“Op een zorgvuldig uitgekozen instrument laat Theuns de muziek heel oprecht klinken. Mooie tempi – niet te snel, een verademing! -, subtiele aanzetten maar ook fraaie melodische bogen en technische hoogstandjes. Het duidelijk aanwezige klavecimbel is een fraaie, evenwaardige gesprekspartner. Deze cd biedt intieme kamermuziek van Bach, puur en in alle eenvoud, zonder franjes. En toch meesterlijk.”
– Els Van Hoof voor ‘De keuze van Klara’

De Engelse suites voor klavecimbel behoren tot de vroege werken die Bach voor het instrument schreef. Over een precieze datum bestaat veel speculatie, maar Bach componeerde ze in de Weimarperiode (1708-1717), vermoedelijk omstreeks 1713-1714. Net zoals bij de Franse suites werd de titel postuum toegekend. Er zijn echter weinig Engelse stijlkenmerken in de suites te vinden – de Engelse suites bevatten zelfs opmerkelijk veel Franse elementen, maar ze zijn ambitieuzer qua opbouw en bevatten meer contrapunt dan de Franse suites. Volgens Bachs eerste biograaf Forkel werden de suites geschreven voor een Engelse edelman.

Programma
Engelse suite nr. 1 in A, BWV 806
Engelse suite nr. 2 in a, BWV 807
Engelse suite nr. 3 in g, BWV 808
Engelse suite nr. 4 in F, BWV 809
Engelse suite nr. 5 in e, BWV 810
Engelse suite nr. 6 in d, BWV 811

Wanneer
Donderdag 10.03.2022
20.00 AMUZ

Tickets
Cat. 1: €28 / €24
Cat. 2: €24 / €20

Festival
BACHSUITESinPRIMETIME

10 maart, 2022 20:00

Amandine Beyer & I Pizzicanti

Wolfgang Amadeus Mozart versus Luigi Boccherini

Het was Luigi Boccherini die in de tweede helft van de 18de eeuw het strijkkwintet in Europa bekendmaakte. Het is niet zozeer de toevoeging van een extra instrument die dit genre zo boeiend maakt, wel de textuur die verandert van kamermuziek naar een meer orkestrale volheid, en daarin slaagde Boccherini als de beste. Mozarts Strijkkwintet in D, KV 593 heeft een uitzonderlijke polyfone spanning, het luidt zijn laatste, uiterst creatieve periode in. Van de zes strijkkwintetten die Mozart schreef, was ook Strijkkwintet, KV 515 een absoluut meesterwerk. U hoort intense klankkleurcontrasten die u nog lang zullen bijblijven.

Programma
W.A. Mozart: Strijkkwintet in C voor twee violen, twee altviolen en cello, KV 515 | Strijkkwintet in D voor twee violen, twee altviolen en cello, KV 593 | L. Boccherini: Strijkkwintet in Bes voor twee violen, altviool, cello en contrabas, G 337

Uitvoerders
Amandine Beyer, Rafael Becerra, viool | Anna Puig Torné, Agnès Mauri Galik, altviool | Jonathan Pesek, cello | Shuko Sugama, contrabas

Wanneer
Zondag 13.03.2022
15.00 AMUZ

Tickets
Cat. 1: €24 / €20
Cat. 2: €20 / €16

13 maart, 2022 15:00