De interpretatie van het passieverhaal uit het Matteüsevangelie door de Duitse componist Johann Sebastiani (1622-1683) is drie keer korter dan Bachs meesterwerk en gaat er ongeveer een halve eeuw aan vooraf. In de 17de eeuw waren zettingen van het passieverhaal de specialiteit van de lutherse kerk geworden. Sebastiani zou de eerste zijn geweest die lutherse koralen in de partituur verwerkte, en de solostemmen van een begeleiding van strijkers en continuo voorzag. Zijn partituur wisselt recitatieven voor de evangelist en de woorden van Christus af met hymnen en koralen die de andere zangers voor hun rekening nemen. Het werk kent een subtiele afwisseling van de verschillende delen dankzij een bewust gekozen instrumentatie – slechts twee violen begeleiden de woorden van Christus, terwijl de koralen van de sopraansolo enkel worden begeleid door de vier gamba’s. Het ontroerende Stabat mater van Agostino Steffani uit 1728 maakt dit prachtige passieconcert compleet.
Programma
J. Sebastiani: Das Leyden und Sterben unsers Herrn und Heylandes Jesu Christi nach dem heiligen Matthaeo | A. Steffani: Stabat mater
Uitvoerders
Jacob Lawrence, tenor/evangelist | Sebastian Myrus, bas/Jezus | L’Achéron | Vox Luminis | Lionel Meunier, artistieke leiding