Tijdens Laus Polyphoniae worden 16de-eeuwse beeldmotetten – gravures waarop Bijbelse taferelen staan afgebeeld, met daarin ook meerstemmige partituren verwerkt – uit het Prentenkabinet van het Antwerpse Museum Plantin-Moretus in première verklankt. Bovendien worden de beeldmotetten gespiegeld aan een hedendaags visueel en muzikaal antwoord van componist-videokunstenaar Benjamien Lycke.
De beeldmotetten zijn unieke Vlaamse topstukken die twee bijzondere elementen combineren: prentkunst en muziek. Museum Plantin-Moretus en Museum Vleeshuis zetten die disciplines centraal. AMUZ werkt met beide musea samen om het project Miroirs te ondersteunen op het vlak van onderzoek en duiding. Museum Plantin-Moretus biedt ook de mogelijkheid om de beeldmotetten uitzonderlijk te bezichtigen tijdens het festival.
Utopia verenigt vijf zangers die jarenlange ervaring genoten bij internationaal gerenommeerde ensembles zoals Huelgas Ensemble, Capilla Flamenca, Vox Luminis, Collegium Vocale, Cappella Mariana, Ensemble Correspondances … Utopia specialiseert zich in Vlaamse vocale polyfonie uit de 16de eeuw. Het zoekt daarbij niet zozeer naar een exuberante uitvoeringswijze dan wel naar een pure zangstijl die het polyfone weefsel in een ongekende transparantie verklankt. “The results are beautiful, intimate and thoroughly engaging” (Gramophone, VK), is slechts een van de lovende internationale commentaren.
Uitvoerders
Michaela Riener, mezzosopraan | Bart Uvyn, contratenor | Adriaan De Koster, tenor | Lieven Termont, bariton | Guillaume Olry, bas | Bart Rodyns, regaal & orgel | Benjamien Lycke, componist-videokunstenaar