Home > Activiteiten > Tobias Koch

Tobias Koch

Toekomstmuziek: Schuberts laatste klaviersonaten

“Toen ik de laatste drie sonaten van Schubert meer dan dertig jaar geleden voor het eerst hoorde, wist ik dat ze me voor de rest van mijn leven zouden vergezellen.” Tobias Koch raakt niet uitgepraat over zijn liefde voor het ultieme triptiek van Schubert. Het opmerkelijke drietal – voltooid in september 1828, twee maanden voor de dood van de componist – is tegelijk intrinsiek verbonden en uiterst divers. Samen spiegelen de sonaten de innerlijke reis van een introvert die op zijn eigen manier het experiment opzocht – niet met expliciete manifesten, maar in ideeëntheater en gedachtendrama. Hoe visionair de mythische Wanderer wel was, toont Koch in dit royale recital op een goddelijke Graf-pianoforte.

Programma

F. Schubert: Klaviersonate in c, D. 958 | Klaviersonate in A, D. 959 | Klaviersonate in Bes, D. 960

Uitvoerders

Tobias Koch, pianoforte (Conrad Graf, 1835)

Zon 17 november 2024

15:00 - AMUZ

Tickets:

Rang 1: € 28 / € 24 - Rang 2: € 24 / € 20 - Jongeren -19: € 5 - VT-statuut: € 4

Dit concert heeft uitzonderlijk een pauze en zal afgelopen zijn rond 17.45 uur

Het muzikale panorama van het leven

Franz Schubert’s laatste drie pianosonaten als toekomstmuziek

 

Tijdens de laatste maanden voor zijn overlijden op 29 november 1828 componeerde de 31-jarige Franz Schubert nog heel wat meesterwerken, waaronder zijn beroemde Strijkkwintet in C, D. 956, de liedbundel Schwanengesang, D. 957 en zijn laatste drie pianosonaten, D. 958, 959 en 960. Deze laatste worden veelal als een trilogie beschouwd omwille van de melodische, harmonische en structurele elementen die alle delen ervan verbinden. Ze nemen de luisteraar mee op een lonende, ontroerende en zeer absorberende muzikale en emotionele reis. Schubert slaagde erin om het hele panorama van de menselijke ervaring uit te drukken in deze muziek. Als Schuberts Winterreise – voltooid in 1827 – liefdesverdriet is, dan onthullen de laatste drie pianosonaten het hele leven: heldendom, vastberadenheid, spiritualiteit, dansende hoogmoed, nederigheid. Ze zijn bedwelmend bitterzoet, nostalgisch en levensbevestigend, nooit enkel melancholisch of zwaarmoedig.

Vaak worden deze klaviersonaten gezien als een voortzetting van die van Ludwig van Beethoven, maar Tobias Koch ziet ze als een opening van een compleet nieuw hoofdstuk in de muziekgeschiedenis. In de pers werden zijn uitvoering en interpretatie van deze werken bejubeld en beschreven als “een nieuwe Schubert-dimensie. Je zou kunnen zeggen dat Tobias Koch Schubert op handen draagt en alle tijd van de wereld neemt om elke schaduw, nuance, ondertoon en [elk] verborgen akkoord aan het licht te brengen. Zijn uitvoering is de hele tijd gepassioneerd, soms abrupt en donderend, dan weer licht dansend tot teder strelend en geïnspireerd door het streven om Schuberts ‘laatste woorden’ te ontcijferen. Een ongehoorde geluidservaring die een nieuwe dimensie opent in termen van interpretatie.” (Glarean Magazine) “Koch maakt de drie sonaten ongewoon tastbaar als cyclus en toekomstmuziek met zijn spel, dat geenszins excentriek, maar wel uniek is.” (Tiroler Zeitung) “Sferische, verrukkelijke tonen vermengen zich op fascinerende wijze met substantiële minerale klanken, zachtheid met ruwheid, lyriek met percussieve kracht. Naast traagheid herkent deze uitvoering ook het andere uiterste: dansante virtuositeit, snelheid, kracht.” (Musik an sich)

Deze muzikale ervaring wilt u niet missen!

Tobias Koch speelt Schuberts laatste drie pianosonaten op een originele Conrad Graf piano uit 1835.

Programmaboekje