Muziekfilosofe Marlies De Munck riep recent op om Bach van zijn sokkel te halen en opnieuw een stem te geven. Nadar brengt vier eigenzinnige composities waarin Bach op verschillende manieren resoneert. Allemande multipliée van de Oostenrijkse componiste Eva Reiter is een virtuoze solodans voor een violist die met lijf en leden zowel zijn instrument als een analoge effectpedaal bespeelt. De Engelse componiste Joanna Bailie ervaarde bij het beluisteren van de Gigue uit de vijfde cellosuite van Bach een bevreemdende overeenkomst met een voortpuffende ouderwetse trein. De bewerking van Bachs ontroerende Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo voor gitaar solo door de Deen Simon Steen-Andersen is een intelligent staaltje van historische uitvoeringspraktijk. Tegelijk staat zijn versie verder weg van, maar komt ze ook dichter bij het originele werk voor klavechord dat de jonge Bach schreef als lamentatie op het vertrek van zijn broer Johann Jacob. Steen-Andersens bewerking van Schlummert ein uit de cantate Ich habe genug is als een plaat die onhoorbaar steeds trager wordt afgespeeld, tot de muziek als het ware zelf is ingeslapen. Klavecinist Anthony Romaniuk antwoordt, en vult dit concert aan met werk van de ‘echte’ Bach, voor zover die nog bestaat.
Programma
Niko D. Schroeder: Bach Accelerations Studies | J.S. Bach/S. Steen-Andersen: Schlummert ein | E. Reiter: The wilderness of Mirrors | J.S. Bach: Prelude uit Engelse suite nr. 2 in a, BWV 807 | Capriccio sopra la lontananza del fratello dilettissimo, BWV 992 | Joanna Baillie: Trains
Uitvoerders
Nadar Ensemble: Nico Couck, elektrische gitaar | Pieter Matthynssens, cello, artistieke leiding | Thomas Moore, trombone | Elisa Medinilla, keyboard | Anthony Romaniuk, klavecimbel, Wurlitzer elektrische piano