Home > Activiteiten > Olga Pashchenko

Olga Pashchenko

Guess who

Twee keer raden wie ons gloednieuwe seizoen mag aftrappen … De queen van het klavier, Olga Pashchenko, die haar debuut als artist in residence komt vieren met de mooiste woordeloze liederen van broer en zus Mendelssohn. Fanny en Felix lieten zich inspireren door gedichten en verhalen voor deze bloedmooie miniatuurtjes die enkel toetsen en “Pashchenko’s vingervlugge virtuositeit” nodig hebben om hun poëtische vertelkracht, atmosferische scènes en haarscherp gevatte emoties te ontbolsteren. Kers op de taart van deze genereuze bloemlezing: een verrukkelijke pianoforte van Conrad Graf, de favoriete bouwer van de Mendelssohns. Op het historische instrument uit de Geelvink-collectie komen de Lieder ohne Worte tot leven als een kleurrijke microkosmos, met nu eens een elegante ballade, dan weer een intense liefdesverklaring of speelse dans. Een opwindende seizoensstart waarin elke toets een ontdekking verbergt!

 

Programma

Fanny Mendelssohn: Selectie uit Lieder für das Pianoforte | Felix Mendelssohn: Selectie uit Lieder ohne Worte

 

Uitvoerders

Olga Pashchenko, piano (Conrad Graf, 1836)

 

Don 2 oktober 2025

20:00 - AMUZ

Tickets:

Rang 1: € 28 / € 24 | Rang 2: € 24 / € 20 | Jongeren -19: € 5 | VT-statuut: € 4

Reviews

Pashchenko’s absolute mastery of this 1836 Graf, built during the maker’s peak period between 1822 and 1842, plays a significant role in these performances brilliance. The strikingly different sounds of the registers, a quality that has been lost in modern instruments, open fresh realms of colours and moods.

Gramophone

Whether it’s in the tumultuous restless numbers, the flowing gondolier songs, the tragic pomp of the funeral march or the spritely step of a spring song, Pashchenko gives us eloquence and emotion, passion and poetry. The title might hook you in, but it’s the sheer life force of her playing that will make you stay.

BBC Music Magazine

Évidemment le Graf de 1836 prêté par la collection Geelvinck et si artistement restauré par Gijs Wilderom suffirait à faire le prix de l’album, mais Olga Pashchenko lui aura dévolu un programme aussi merveilleux qu’éclairant. […] C’est d’une artiste qui tisse au long de ce disque généreux une tapisserie versicolore où le génie du frère enchâsse celui de sa sœur.

Arta’Mag

Instrument

Pianoforte Conrad Graf, Wenen, c. 1836, bruikleen Kolthoorn Coll., Museum Geelvinck (Amsterdam-Heerde), restauratie Gijs Wilderom, stemmen Hans Kramer