Op 15 april 2019 gebeurde het ondenkbare: de Notre-Dame in Parijs ging in vlammen op. De kathedraal, die eeuwenlang gelovigen en bezoekers uit de hele wereld had verwelkomd, verloor in één klap haar historische huls en haar toekomst. Maar kraken deed ze niet. Er werd gestudeerd, getekend en gebouwd. Na een nooit geziene restauratiecampagne heropende de Notre-Dame op 7 december 2024 haar deuren, net op tijd om haar 800ste verjaardag te vieren.
Het ideale moment om diep te duiken in het wonder van de kathedralen – architecturale meesterstukken die vanaf de 12de eeuw niet enkel een omwenteling in de religieuze praktijk, maar ook een revolutie in de muziek ontketenden. Laus Polyphoniae 2025 is het verhaal van de kathedralenbouwers. Over de machtige volumes waarmee ze de skyline van Europese steden hertekenden en de torens die door de wolken priemden als uitkijkposten op een nieuwe tijd. Met bogen die de zwaartekracht tarten en met hun verfijnde glas-in-loodramen zijn kathedralen niet alleen een spektakel voor het oog. Vanaf het begin waren het laboratoria voor klankenmakers – plaatsen waar de beste makers en vertolkers van hun tijd de klank van de middeleeuwen smeedden.
Laus Polyphoniae pakt dit jaar uit met muziek die net zo divers is als de bouwstijlen die de kathedralen hun eigen karakter geven. We bezoeken Frankrijk, de Lage Landen, Engeland, Spanje en Italië en houden halt bij verschillende periodes uit de middeleeuwse muziekgeschiedenis: de ‘oude stijl’ of ars antiqua, met haar zoektocht naar nieuwe manieren om ritmen te noteren; de ars nova, waarin polyfonie steeds rijker en complexer werd; en de ars subtilior, of exquise verklankingen van eersterangspoëzie. Door de galerijen, pinakels en roosvensters heen turen we ook naar buiten, naar de pleinen, straten en paleizen, waar troubadours en minnezangers zingen van lief en leed.
Ons zomerfestival staat wereldwijd bekend om zijn genereuze programma met de beste Belgische en internationale ensembles. En wat zijn we trots op alweer een ravissante affiche: Huelgas Ensemble en graindelavoix gaan de confrontatie aan met zowel oude als nieuwe polyfonie, Alla Francesca Jeunes keert terug naar de bouwperiode van de Notre-Dame, Hespèrion XXI verdiept zich in de Mariadevotie van het Llibre Vermell, en Ensemble Organum maakt een klankschets van de Doornikse kathedraal. Verder is er Mala Punica, dat in het spoor duikt van Luikenaar Johannes Ciconia, en een verrassend rijk arsenaal aan middeleeuwse liefdesperikelen, dankzij Micrologus, Le Miroir de Musique, Ensemble Céladon en Ensemble ApotropaïK. En dat is nog maar het tipje van de sluier – net als machtige kathedraalgewelven prikkelt ons programma om verder, dieper en hoger te kijken, om naast bekende vista’s ook verrassende perspectieven en markante details te ontdekken.
Langs uitgelezen concertlocaties herbezoekt u vertrouwde favorieten als AMUZ en diverse historische kerken, maar ontdekt u ook enkele van de minder bekende juweeltjes van Antwerpen – of wat dacht u van de Handelsbeurs en de Brabantse Olijfberg? Als we ons werk goed hebben gedaan, onthullen de puzzelstukjes een panorama zoals u er nooit een zag of hoorde: het levende tableau van een wereld waarin stenen zongen en muziek de hemel bestormde. Welkom!
22 – 31 augustus 2025
Start ticketverkoop: 8 maart 2025 (voorverkoop voor Vrienden op 6 maart 2025)