Home > Activiteiten > The Times 2021 (streaming)

HERMESensemble

THE TIMES 2021

In 2021 kent THE TIMES zijn dertiende editie. Het afgelopen decennium leverde THE TIMES prachtige resultaten op en vele jonge muziekmakers vonden zo hun weg naar een al dan niet professioneel muziekleven.

Terwijl jonge musici ervaring kunnen opdoen in jeugdorkesten, is een jonge componist aangewezen op anderen om zijn muziek te kunnen horen. Hoewel hij lessen kan volgen op de muziekacademie en kan deelnemen aan stages en wedstrijden, is de uitvoering van zijn compositie de belangrijkste ervaring. Jonge componisten hebben vooral nood aan experiment met klanken en aan een samenwerking met professionele musici om hun persoonlijke stijl en vakmanschap verder te kunnen ontwikkelen. HERMESensemble biedt hun met THE TIMES de mogelijkheid hun droom in vervulling te laten gaan. THE TIMES vertrekt van afgewerkte partituren die tijdens de repetities kunnen worden aangepast onder begeleiding van professionele componisten en pedagogen.

Omdat het onmogelijk is om alle partituren uit te voeren, worden de ingezonden composities door een professionele jury geselecteerd (met o.a. componisten Wim Henderickx, Diederik Glorieux, Bram Van Camp, Axelle Kennes, dirigent Koen Kessels en de musici van HERMESensemble). Er worden kwalitatieve maatstaven gehanteerd, maar er wordt ook voorkeur gegeven aan partituren die uitdagend zijn voor het ensemble. Toch is THE TIMES geen wedstrijd, maar een open forum, omdat alle deelnemers in de ervaring kunnen delen. Ook niet-geselecteerde componisten wonen de repetities bij en krijgen feedback. Op die manier wordt iedereen gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen. THE TIMES kwam onder de naam THE TIMES THEY ARE A-CHANGIN’ tot stand in 2008 onder impuls van componist Bram Van Camp – toen componist in residentie van HERMESensemble – in samenwerking met muziekcentrum AMUZ en de kunsteducatieve organisatie De Veerman. Door het grote enthousiasme van de jonge componisten, maar ook van de musici en het concertpubliek, groeide het forum uit tot een jaarlijks evenement in AMUZ. Intussen worden de deelnemers begeleid door twee coaches die actief zijn als componist.

 

Praktisch

Gratis online te bekijken op donderdag 13 mei 2021 om 20 uur.

Programma

Achiel Seynhaeve (°2005): Corona
Thomas Verbrugghe (°2006): Eureka
Tim Benes (°2007): Colors of Life
Yngwie Janseghers (°2004): Das Eismeer
Annalisa Devolder (°2008): Τερψιχόρη
Daniel Vives-Lynch (°2000): Paradisian Malaise
Arno Groenweghe (°2002): Flux
Chloé Bakeroot (°2005): Nothing Happened

 

Uitvoerders

HERMESensemble: Naomi Beeldens, sopraan | Karin de Fleyt, fluit/piccolo | Peter Merckx, klarinet/basklarinet | Nicolas Dupont, viool | Marc Tooten, altviool | Stijn Saveniers, cello | Jan Buysschaert, contrabas | Ward De Jonghe, piano | Jonas D’Haese, percussie | Thomas Moore, muzikale leiding | Bram Van Camp & Axelle Kennes, coach

 

In samenwerking met

HERMESensemble & De Veerman

Biografie

Axelle Kennes is pianiste, componiste, en performer. Zij studeerde piano en compositie aan het conservatorium van Antwerpen en theaterwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Als pianiste speelde ze onder meer in Aranis, bij tangokwartet Cebra Negra, en vormt ze met sopraan Helena Schoeters een liedduo. Axelle Kennes maakt muziektheatervoorstellingen voor kinderen met haar gezelschap De Bovenkamer, evenals bij De Eilandverkaveling, Paardenkop en Cie Brulschaap. Als componiste gaat Axelle Kennes graag in dialoog met andere kunstvormen. Zo schreef ze in 2007 This is not a body voor Retina Dance Company. In 2009 schreef en produceerde ze de opera Orphelie in de bovenkamer en de performance Diatomee met werk van zilversmid Helena Schepens, waarmee ze toerde in 2010-2011 in België. Latere composities zijn vooral kortere werken die kaderen binnen haar bestaande projecten. Axelle is met overgave leerkracht piano en begeleidingspraktijk aan de MA’GO-academie in Antwerpen.

Bram Van Camp gradueerde voor viool en compositie bij Wim Henderickx en Theo Loevendie aan de conservatoria van Antwerpen en Amsterdam. Zijn oeuvre bevat zowel solo- als kamermuziek, ensemblewerken, orkestmuziek, een viool- en pianoconcerto en 2 liedcycli. Zijn werken werden meermaals bekroond: met de Aquarius Compositiewedstrijd (1999), de Belgische Artistieke Promotie van SABAM (2002), de Jeugd en Muziek Prijs voor Compositie (2007) en de Internationale Compositiewedstrijd ‘New Note’ (2014) in Kroatië. Hij won de KLARA en de prijs SABAM for Culture ‘Componist van het Jaar’ (2019). Hij schreef muziek in opdracht van o.a. de Koningin Elisabethwedstrijd, het Festival van Vlaanderen, het TRANSIT festival voor nieuwe muziek, deSingel en Ars Musica. Zijn werken worden uitgevoerd door o.a. Arditti Kwartet, Het Collectief, HERMESensemble, I Solisti, Antwerp Symphony Orchestra, Symfonieorkest van Vlaanderen en BL!NDMAN. Zijn werken zijn te horen in verschillende Belgische concerthuizen, waaronder deSingel, AMUZ, BOZAR en Concertgebouw Brugge. Zijn werk was ook te horen in Frankrijk, Londen, het Concertgebouw van Amsterdam, Kroatië, Denemarken, Slovakije en China. Zijn portret-cd met Het Collectief (Fuga Libera Fug-715, in 2013) kreeg lovende recensies in binnen- en buitenland, waaronder 5 sterren in Diapason (FR) en The Gramophone (VK).

Geboren in Easton, Pennsylvania (VS), woont Thomas Moore nu met plezier in Antwerpen. Hij verdeelt zijn tijd tussen dirigeren en trombone spelen, heen en weer reizend tussen verschillende landen en diverse muzikale genres. Kort na zijn studies aan Indiana University verhuisde Thomas in 2002 naar Utrecht om er verder te studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten. In 2006 behaalde hij de graad van meester in de Muziek aan het conservatorium te Antwerpen. Thomas is als dirigent en trombonist verbonden aan Nadar Ensemble. Hij is tevens lid van het orkest van het Theater Des Westens in Berlijn, en een regelmatige gastmusicus bij ChampdAction, Spectra Ensemble en Ictus ensemble. Als solist verzorgde hij premières bij o.a. Time of Music 2019, Nouva Musica Electronica 2019, //hcmf 2018, World Music Days 2012, bij Orpheus Instituut (Gent), het ZXZW Festival (Nederland), Festival Images Sonores (Luik), Innuan Festival (NYC) en Open Port (Ukraine). Hij was gastdirigent bij de Luchtmachtkapel van Nederland, was assistent muzikaal leider bij Les Misérables en werkte lang als MD bij de musical Soldaat van Oranje.  In 2018 begon Thomas een PhD in de kunsten aan de Universiteit van Antwerpen en hij is sedert 2019 als onderzoeker verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Zijn research heet: “Redefining the Conductor’s Role in New Music.”  Meer informatie is te vinden op  www.thomasrmoore.co.uk

HERMESensemble opereert in de grensgebieden van de hedendaagse muziek en kunst. De kernmusici van het collectief creëren eigentijdse artistieke verhalen in nauwe samenwerking met gastkunstenaars en een divers publiek. HERMESensemble realiseert kruisbestuivingen met oude muziek, jazz, pop-, niet-westerse muziek en elektronische kunst. De producties overstijgen de traditionele concertvorm door de synergieën met theater, dans, beeldende kunsten, video, film en multimedia. Experiment en ontmoeting vormen de uitgangspunten van elke productie. HERMESensemble biedt scheppend en uitvoerend jong talent de gelegenheid en de ruimte om in cocreatie de grenzen van de muziekkunst te verleggen. HERMESensemble werd in 2000 opgericht door artistiek directeur Koen Kessels en opereert vanuit de eigen studio in Het Kanaal (Wijnegem). Het gezelschap is jaarlijks te volgen op de grote Belgische podia en festivals. Daarnaast is het regelmatig te gast in onder meer Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam, Philharmonie de Luxembourg, Concerthaus Wien, Barber Hall Birmingham en op internationale festivals als Roma Europa en de Biënnale van Venetië, Berliner Festspiele, November Music en Mona Foma. HERMESensemble wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid.

Foto’s (c) Filip Van Roe