Home > Activiteiten > Lux Beata

Lux Beata

De muzikale boomgaard: 17de-eeuws Napels ontmoet Armeense traditionele muziek

Oost en west: van oudsher trillen ze als twee snaren op hetzelfde instrument. In dit fascinerende klankspektakel zingen ze samen hun lied: barokke composities uit het 17de-eeuwse Napels en traditionele Armeense muziek. Repertoires en stijlen ontmoeten elkaar in een muzikale boomgaard: een beeld geïnspireerd door de symboliek van fruit en tuinen die in beide culturen voorkomt. Lux Beata verkoelt en prikkelt met volksmelodieën uit Armenië gearrangeerd voor gambaconsort, en met Italiaanse muziek van onder meer Giovanni Felice Sances, Giovanni Maria Trabaci en Giovanni de Macque. Dankzij de zoete melancholie van de duduk – een Armeense dubbelrietfluit van abrikozenhout – baadt het programma in een heilzaam schemerduister.

Programma

Muziek van G.F. Sances, A. Bertali, G.M. Trabaci, B. Storace, G. de Macque en traditionele Armeense muziek

Uitvoerders

Vardan Hovanissian, duduk | Fredrik Hildebrand, viola da gamba, tarhu & artistieke leiding | Miron Andres, Rebecca Lefèvre, Anne Bernard, viola da gamba | Hannelore Devaere, harp

 

 

Don 7 november 2024

20:00 - AMUZ

Tickets:

Rang 1: € 28 / € 24 - Rang 2: € 24 / € 20 - Jongeren -19: € 5 - VT-statuut: € 4

De zoete klank van abrikozenhout

Fredrik Hildebrand, gambist en artistiek leider van het ensemble Lux Beata, verenigt in zijn concertprogramma The musical orchard / Les vergers musicaux / De muzikale boomgaard twee muziekrepertoires die hem al jarenlang inspireren: Italiaanse muziek uit het vroeg-17de-eeuwse Napels en traditionele muziek uit Armenië. Fredrik Hildebrand licht toe: “Het idee van de muzikale boomgaard is ontstaan ​​uit de symboliek van fruit en tuinen in beide culturen, met de alomtegenwoordige ‘giardino armonico’ in de muziek van het 17de-eeuwse Italië en de granaatappels en abrikozenbomen van Armenië die de cultuur op alle niveaus doordringen: van de kleuren van traditionele kleding tot het voedsel dat ze eten en de instrumenten die ze bespelen.” Naast gambaconsort en harp is een prominente rol in het concert weggelegd voor de duduk, die zal worden bespeeld door Vardan Hovanissian.

De duduk is een dubbelrietblaasinstrument uit Armenië dat al gebruikt werd in de 5de eeuw voor Christus. Het instrument is vervaardigd uit abrikozenhout, heeft een cilindrische boring met tien gaatjes en een breed dubbelriet. In Armenië is de kunst van de dudukbouw door de eeuwen heen geperfectioneerd. Zo wordt bijvoorbeeld het abrikozenhout eerst jarenlang weggelegd om de resonantie ervan te verbeteren.

Het instrument heeft een toonbereik van een octaaf plus een terts en bestaat in verschillende toonsoorten, waarbij de duduk in A de meest gebruikte is. Het zoete, warme timbre van de duduk wordt voornamelijk verkregen door de embouchure (de manier hoe de lippen druk uitoefenen op het riet) én het blazen met bolle wangen. Vibrato in de klank wordt verkregen door de druk van de lippen rond het riet en niet door de manier van blazen zoals dat bij moderne houtblaasinstrumenten het geval is. De bijzonder ontroerende klank van de duduk wordt ook door moderne componisten dankbaar ingezet, opvallend vaak in filmmuziek zoals in The Last Temptation of Christ, Game of Thrones en Gladiator.

In de traditionele Armeense muziek wordt het instrument veelal begeleid door een tweede duduk die een bourdon – de liggende noot – speelt, waarboven de eerste zijn melodie ontspint. In het moderne Armenië neemt de duduk nog steeds een belangrijke plaats in tijdens bruiloften en feesten.

Programmaboekje