Home > Activiteiten > Korneel Van Neste & Justin Glaie (streaming)

Korneel Van Neste & Justin Glaie

Engelse liederen

Contratenor Korneel Van Neste en luitist Justin Glaie selecteerden enkele parels uit de Engelse vocale muziek, met werken van John Danyel en John Dowland. In 1597 publiceerde John Dowland een boek met luitliederen dat zou uitgroeien tot een baken in de geschiedenis van het Engelse lied. Op het continent waren dergelijke verfijnde werken voor solozang en luit al vanaf de vroege 15de eeuw gangbaar, maar het genre was tot dan toe aan Engeland voorbij getrokken, als we afgaan op de meer eenvoudige voorbeelden die in de tijd vóór Dowland werden neergepend.

Dowland onderscheidt zich van zijn collega’s omwille van zijn duidelijke gevoel voor melodie, zijn talent om uitstekende teksten te kiezen of zelfs te schrijven, de finesse en het muzikale belang van zijn luitbegeleidingen, het frequente gebruik van dansvormen, zijn bewerkingen van bekende luitsolo’s en zijn zoektocht naar recitatiefachtige texturen. Dit zijn maar enkele kenmerken die de moderne luisteraar zullen treffen. Tudor-luisteraars beleefden met de publicatie van Dowlands Firste Booke of Songes een muzikaal event van formaat dat de opmaat bleek voor een nieuw en extreem populair genre. Het Firste Booke of Songes werd vijfmaal opnieuw gedrukt en Dowland bracht nóg drie liedbundels uit, naast bijdragen aan andere drukken. Bovendien zouden de Londense persen 25 jaar lang een stortvloed aan luitliedboeken produceren: componisten als Thomas Campion en Robert Jones schreven verschillende verzamelingen, terwijl anderen zoals Alfonso Ferrabosco, John Danyel, Francis Pilkington en Thomas Morley elk één boek schreven. Toen in 1622 de laatste publicatie van het genre het licht zag, geschreven door John Attey, was het luitlied een stralend hoogtepunt in een muzikaal toch al rijke periode.

Een werk voor luit solo brengt ons naar Italië, waar het repertoire voor dat snaarinstrument al in de vroege 16de eeuw een grote bloei kende. Francesco da Milano was een van de sterren aan het firmament, en vertoefde een groot deel van zijn leven aan het pauselijke hof in het Vaticaan. Hij werd geprezen voor zijn improvisaties, en zijn Fantasia is wellicht het neergeschreven resultaat van zijn fantasierijke muzikale genie.

Dit project kwam tot stand dankzij de giften van vele muziekliefhebbers aan het ‘Steunfonds voor jonge Belgische artiesten’ van AMUZ. Meer lezen

 

Praktisch

Online beschikbaar vanaf zaterdag 23 januari 2021, 10.00

Programma

Francesco Canova da Milano (1497-1543). Fantasia

John Danyel (1564-ca. 1626). Like as the lute delights

Anthony Holborne (1545-1602). Pavan

John Dowland (1563-1626). Can she excuse my wrongs

John Dowland. In darkness let me dwell

John Dowland. Time stands still

Uitvoerders

Korneel Van Neste, contratenor | Justin Glaie, luit

 

Biografie

Contratenor Korneel Van Neste zong als knaap zeven jaar in het kinderkoor van de Vlaamse Opera. Hij studeerde zang bij Annelies van Gramberen aan het Lemmensinstituut en vervolgde zijn masterstudie Zang (oude muziek) aan het conservatorium van Den Haag bij Rita Dams, Peter Kooij, Robin Blaze, Pascal Bertin en Michael Chance.

Korneel Van Neste heeft een grote passie voor historische notatie en polyfonie en zingt geregeld met o.a. Currende en Diskantores. Sinds 2018 is hij lid van Cappella Pratensis. Als solist zong hij in oratoria van o.a. Pergolesi, Vivaldi, J.S. Bach en Telemann. Hij zong de rol van Morphée in de opera Atys van Lully o.l.v. Sébastien Marq.

 

Justin Glaie studeerde luit, teorbe en viola da gamba aan de conservatoria van Tours, Parijs en in Brussel bij Nicolas Achten en Philippe Pierlot. Justin Glaie voltooide eveneens zijn opleiding tot luthier aan het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw in Puurs.

Ondertussen is hij een veelgevraagd muzikant en is hij te horen in ensembles als Scherzi Musicali, Sweete Devils, Transports Publics, InAlto, Musae Jovis en La Grande Chapelle, waarmee hij ook al talrijke cd’s opnam.