Home > Activiteiten > Beniamino Paganini & Nele Vertommen (streaming)

Beniamino Paganini & Nele Vertommen

Duitse kamermuziek met een Frans tintje

Klaviermuziek in Franse stijl

Tegenwoordig is Georg Friedrich Händel (1685-1759) beroemd voor zijn opera’s en oratoria, maar in zijn eigen tijd werd de kosmopoliet ook geprezen als virtuoos improvisator op het klavier. In 1720 publiceerde hij in Londen de bundel Suites de Pièces pour le Clavecin, Premier Volume, gevolgd door een tweede volume in 1723. Veel meer klaviermuziek zou hij echter niet uitgeven. In zijn klavecimbelsuites volgt hij het Franse stramien van de gestileerde danspatronen. In de Suite nr. 3 in d (HWV 428) bevrijdt hij zich echter van de courante vorm. De Air et cinq doubles is een eerder ongebruikelijke variatiereeks op een zangerig thema.

Solowerken van Telemann

Niet alleen Händels klavecimbelsuites staan in de schaduw van de instrumentale werken van zijn tijdgenoot Johann Sebastian Bach, ook Georg Philipp Telemann (1681-1767) heeft in zijn omvangrijke oeuvrecatalogus talloze solowerken die meer onze aandacht verdienen. De Koninklijke Bibliotheek van België bezit de enige overgeleverde druk van twaalf Fantasie per il Violino, senza Basso. De toeschrijving voor viool is echter een fout – het gaat wel degelijk om idiomatische werken voor fluit, die wellicht in de jaren 1720 werden gedrukt, en niet omstreeks 1733 zoals lang werd aangenomen. Telemann gebruikt inderdaad alle mogelijkheden van de traverso. De toonaarden zijn zo gekozen dat de kwaliteiten van het instrument optimaal tot hun recht komen. Voor sommige tonen schrijft Telemann verschillende grepen voor, waardoor de klank soms helder is, soms eerder dof. Daarnaast creëert hij een fictieve polyfonie, door onder andere met contrasten in toonhoogten te spelen. De fluitist is bijgevolg niet alleen solist, maar ook begeleider van zichzelf.

Tussen 1728 en 1729 publiceerde Telemann Der getreue music-meister, een reeks vocale en instrumentale werken voor pedagogische doeleinden. 25 ‘Lectionen’ werden op diverse tijdstippen verkocht en bevatten werken van Telemann zelf en van enkele collega-muzikanten. Ook al waren ze bestemd voor de opkomende burgerij die graag thuis musiceerde, werden ze eveneens aan diverse Duitse hoven uitgevoerd. De Suite TWV 41:g4 voor hobo en basso continuo telt in totaal zes bewegingen. Nele Vertommen speelt hieruit de Ouverture, het onbekommerde Sans souci en het dansante Passepied.

De galante stijl van Weiss

Tegenwoordig helemaal onbekend is Johann Sigismund Weiss (1690-1737), broer van de luitist Silvius Leopold. Vanaf 1708 tot aan zijn dood werkte Johann Sigismund als luitist aan het hof van de Paltsgraven aan de Rijn – aanvankelijk in Düsseldorf en vervolgens in Heidelberg en Mannheim. Na de dood van Johann Willem van de Palts in 1716 waren de posities aan de hof precair, waardoor Johann Sigismund even in Londen zijn kansen waagde. Hij keerde terug naar het hof en werd in 1732 gepromoveerd tot directeur voor instrumentale muziek. In de archieven van 1734 duikt hij op als concertmeester en teorbespeler. Het manuscript van zijn Sonate voor hobo in een galante stijl wordt bewaard in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium Brussel.

Dit project kwam tot stand dankzij de giften van vele muziekliefhebbers aan het ‘Steunfonds voor jonge Belgische artiesten’ van AMUZ. Meer lezen

 

Programma

Georg Philipp Telemann (1681-1767). Suite in g, TWV 41:G4, uit Der getreue Music-Meister
Ouverture – Très vite – Sans souci – Passepied

Georg Friedrich Händel (1685-1759). Blokfluitsonate in g, HWV 360, opus 1 nr. 2
Presto

Georg Friedrich Händel. Suite in d, HWV 428
Air met Doubles

Georg Philipp Telemann. Fantasie nr. 12 in g voor fluit solo, TWV 40:13
Grave – Allegro – Grave – Allegro – Dolce – Allegro – Presto

Johann Sigismund Weiss (na 1690-1737). Hobosonate in g
Adagio – Rondeau – Sarabande – Gigue presto

Uitvoerders

Beniamino Paganini, klavecimbel & traverso | Nele Vertommen, hobo & blokfluit

 

Biografie

Beniamino Paganini (°1994) is al van jongs af aan gepassioneerd door oude muziek. Hij studeerde traverso en klavecimbel aan de conservatoria van Brussel, Leuven en Den Haag bij o.a. Barthold Kuijken, Frank Theuns en Jan De Winne, renaissancefluit bij Kate Clark en Patrick Beuckels, klavecimbel bij Frédérick Haas, Fabio Bonizzoni en Kris Verhelst, en maestro al cembalo bij Patrick Ayrton. Naast traverso en klavecimbel zijn ook orgel en blokfluit instrumenten waarmee hij geregeld concerteert.

Beniamino ontving meerdere eerste prijzen en bereikte met traverso de halve finales van de gerenommeerde Internationale Wedstrijd Musica Antiqua Brugge (als 19-jarige in 2014) en van de Internationale Telemann Wedstrijd (2015). Beniamino Paganini is artistiek leider van het ensemble Musica Gloria en treedt ook geregeld op met ensembles zoals il Gardellino, Scherzi Musicali, B’Rock en La Petite Bande. Als klavecimbelbegeleider en leraar klavecimbel, traverso en groepsmusiceren is hij verbonden aan de muziekacademies van Aalter, Gentbrugge en Overijse.

Bij Nele Vertommen (°1999) werd de interesse in oude muziek gewekt toen ze op haar vijfde Bachs Mattheuspassie hoorde. Ze volgde hobolessen aan de muziekschool van Haasrode bij Korneel Alsteens en masterclasses bij o.a. Joris van Den Hauwe, Luk Nielandt, Karel Schoofs en Albrecht Mayer. Toen ze 14 was, leerde ze zelfstandig barokhobo spelen. Een jaar later werd ze toegelaten aan het conservatorium van Brussel en studeerde ze bij Marcel Ponseele. In juni 2017 behaalde Nele haar bachelorproef Barokhobo met grote onderscheiding. Ze leerde zichzelf ook blokfluit spelen en volgde lessen bij o.a. Bart Coen en Daniël Brüggen.

Ondertussen wordt ze geregeld gevraagd bij ensembles als il Gardellino, Collegium Vocale Gent, Les Bourgeois, La Chapelle Harmonique, Musica Gloria, The New Baroque Times en Currende. In 2017 was ze artiest in residentie op het Oostenrijkse festival Trigonale. Nele volgt eveneens zanglessen.