Home > Nieuws > AMUZ > Het optimistische kwintet van Mozart

Anthony Romaniuk & WOLF

Het optimistische kwintet van Mozart

Heeft u al lentekriebels? Wolfgang Amadeus Mozart moet in het voorjaar van 1784 ongetwijfeld hetzelfde gevoel hebben gehad. In maart van dat jaar keek hij uit naar heel wat projecten. Eén daarvan was de compositie van een kwintet voor piano en blazers. Eind maart was het Kwintet in Es, KV 452 klaar, op 1 april werd het al aan het publiek voorgesteld in het Hoftheater in Wenen. Het kwintet verrast met zijn optimistische, verkwikkende karakter. Gecomponeerd voor piano, hobo, klarinet, hoorn en fagot was het kwintet voor Mozart zelf een van de beste composities die hij ooit had geschreven.

En 239 jaar later mag WOLF de frisse melodieën in AMUZ uitvoeren. Het Belgische blazerscollectief is de geknipte groep om de vinnigheid en lyriek in het kwintet te vertolken. Het ensemble werd in 2012 opgericht. De leden van WOLF, Benoît Laurent (hobo), Jean-Philippe Poncin (klarinet), Bart Cypers (hoorn) en Jean-François Carlier (fagot), verdienden stuk voor stuk hun sporen bij de meest vooraanstaande binnen- en buitenlandse ensembles. De specifieke speelwijze van historische instrumenten is de leidraad in hun benadering van de 18de- en 19de-eeuwse kamermuziek. “We moesten de instrumenten zelf leren kennen en leren bespelen, je kan een historisch instrument onmogelijk vergelijken met een modern. Maar het is net wat op het eerste gezicht beperkend lijkt, dat uiteindelijk veel meer mogelijkheden biedt, en een zeer persoonlijk karakter aan de muziek geeft. En tenslotte waren dat de instrumenten en de mogelijkheden die de muzikanten destijds ook ter beschikking hadden. Het is die ervaring die volgens onze filosofie levensadem blaast in muziek”, vertelde Poncin aan Veerle Deknopper voor Cultuurpakt.

In 2016 ging WOLF een samenwerking aan met multi-klaviertalent Anthony Romaniuk. “We voelden elkaar van bij het begin aan en samen spelen was een verrijkende ervaring. Toen al was het duidelijk dat er uit deze samenwerking veel zou kunnen groeien. COVID stak daar natuurlijk een stokje voor. Maar toch, toen we Romaniuk nadien een keer op de radio hoorden, beslisten we het contact weer op te nemen en onze samenwerking van 2016 te concretiseren in een project met album”, licht Poncin toe.

Dat project werden de kwintetten van Mozart en van Beethoven. Twaalf jaar na Mozart waagde Beethoven zich aan het genre voor blazers en pianoforte. Hij leek opvallend sterk geïnspireerd door Mozarts kwintet. Zowel de driedelige vorm, de langzame inleiding in de eerste beweging, als de toonaard keek Beethoven af van zijn voorganger. Maar Beethoven legde wel zijn eigen accent in zijn opus 16. Terwijl de piano en de blazers bij Mozart sterk met elkaar verweven zijn, krijgt de piano bij Beethoven een meer solistisch statuut. Een kolfje naar de hand van Romaniuk dus, die tijdens BeethoveninPrimetime (2020) in AMUZ al bewees hoe hij op virtuoze en intelligente wijze met Beethovens oeuvre aan de slag gaat. Naast Beethoven speelt Romaniuk op 26 maart ook Mozarts Fantasia in c, KV 475. Dankzij de grote expressieve contrasten is het solowerk een schoolvoorbeeld van de Sturm und Drang. Romaniuk bespeelt een piano die perfect past bij dit repertoire, een replica gebouwd door Chris Maene naar een instrument van Anton Walter, gebouwd in Wenen in 1802.

Frederic Delmotte

Naar het concert